– Vi har savnet en større teknologisk utvikling i vår bransje, sier Ingunn Søyland.
Hun har 17 års erfaring som hodejeger og gründer, og er nå CEO i oppstartsbedriften North Magnet, en sammenslåing av tre selskaper som jobber innenfor rekruttering.
Selskapet har laget en ny matchingplattform for jobbsøkere og arbeidsgivere som de mener skal gjøre det enklere, billigere og raskere å skaffe de rette jobbene til de rette kandidatene.
Med seg på laget har hun Cecilie Engelsgjerd Stornes, som i likhet med henne selv kommer fra rekrutteringsselskapet Magnet Executive Search, samt Cato Svendsen og Hans Petter Dramstad.
Dramstad er CTO (teknologisjef) i det nye selskapet, og har i løpet av de siste årene bygget rekrutteringsplattformen "Talection" – der poenget er å bruke smart teknologi og AI til å matche jobbsøkere med de rette jobbene.
Finner hvem som passer best
– Hvordan fungerer Talection?
– Vi definerer hva som er konteksten eller jobben som firmaet skal rekruttere til, i en "digital tvilling". Basert på denne beskrivelsen av jobben vil Talection anbefale et sett med aktiviteter kandidaten må igjennom, forklarer Dramstad.
Aktiviteter kan være ulike personlighetstester, spill og andre oppgaver. Når jobbsøkeren har gjennomført de ulike testene, vil det lages en digital tvilling for kandidaten.
– Så matches den digitale tvillingen for jobben eller arbeidsplassen med den digitale tvillingen til kandidaten, og vi får en score fra 0 til 100.
– Det er en "matchmaker", på samme måte som Tinder og Match.com fungerer på kjærlighetsforhold – bare at dette er for et arbeidsforhold, sier Dramstad.
Ingunn Søyland sier den overordnede idéen til det nye selskapet North Magnet er å kombinere Talection-verktøyet med kraften de ser i LinkedIn som rekrutteringsplattform.
– LinkedIn er verktøyet vi har brukt de siste årene for å få tak i kandidater. Vi har inngått en partneravtale med LinkedIn for å få mer data, og så kombinerer vi det med seleksjonsverktøyet Talection. Det er en kraftig kombo, sier Søyland.
«Vi håper vi kan ha samme "impact" som innsjekkingsautomater har på flyplasser.»
Som innsjekkingsautomater
Dramstad sier Talection-plattformen har vært i drift i rundt tre år allerede, at de kjører løsningen på en Microsoft Azure-plattform, og at de er teknisk partner med Microsoft på løsningen.
Testene og oppgavene i plattformen skal være laget i samarbeid med det Dramstad sier er anerkjente psykologer og annen spisskompetanse, slik at det hele skal være forskningsbasert.
Nå videreutvikles plattformen og tas i bruk i det nye selskapet, North Magnet.
– Vi har blant annet begynt å bruke API-er fra OpenAI, sier Dramstad.
– Vi håper vi kan ha samme "impact" som innsjekkingsautomater har på flyplasser. De gjør jobben bedre for de som jbober på flyplassen og for passasjerer, sier Søyland.
Dro fram plastelina på jobbintervju: «Først var det stille»
For utviklerjobber
– Hva slags typer stillinger er det dere rekrutterer til gjennom plattformen?
– Den kan brukes til alle typer jobber. Hvis du skal ansette til en utviklerstilling, for eksempel, så blir det tester som passer for dette, sier Dramstad.
Han sier de aldri bruker bare én type test.
– Hvis du rekrutterer basert på én test blir det for dårlig. Og så kan vi, hvis du vil, koble med mer vanlige aktiviteter – som intervjuer.
Testene og spillene skal være lystbetonte, og man kan enten ta tester knyttet til en bestemt jobb – eller bruke Talection-plattformen til å teste deg selv for å se hvordan du ville passet inn i ulike roller.
– Du får tilgang til et univers av spill, målinger og tester og kan gå inn og prøve å forbedre deg på de ulike testene, sier Søyland.
Dramstad sier det for en gitt stilling som er utlyst på LinkedIn vil være en link til Talection og en landingsside.
– I tillegg vil vi tilby inngang til "talentpooler". En kandidat kan for eksempel si at "jeg drømmer om å bli en CFO" om to år, og så kan de via plattformen simulere seg til denne rollen. Dermed blir det også en slags karriereveileder, sier Dramstad.
AI har ikke det endelige ordet
Dramstad kan berolige de som tror at de nå overlater til AI å gi avslag på jobbsøknader – det skal være mennesker som til syvende og sist tar beslutningen.
Løsningen kan for eksempel gi firmaet som rekrutterer en liste over for eksempel alle som har en match på 95 prosent eller mer – som de så kan velge å gå videre med.
Det er den som søker som eier sine egne data, og kan bestemme om de vil dele disse med potensielle arbeidsgivere eller ikke.
– Ingenting deles før man vil selv, sier Dramstad.
Cecilie Engelsgjerd Stornes legger til at for de som trenger en ekstra bekreftelse, så vil man også kunne ta kontakt med et menneske.
– Vi tar ikke bort "human touch", men flytter fokus fra det å identifisere en masse kandidater, over på kvalitet. De kandidatene man ender opp med å ha en dialog med, er de som passer inn i konteksten, sier
Sånn får du en lederjobb: «Ikke nok å være god»
Skal redusere risikoen
Ingunn Søyland håper den nye løsningen vil redusere risikoen ved å rekruttere, og gjøre rekruttering mer treffsikker og bedre.
– Vi tar bort mye av risikosporten, som synsing, meninger og oppfatninger av hva man er ute etter. Det kan ende opp i feilrekrutteringer, sykemeldinger, høy turnover eller at kulturen i bedriften blir endret på en negativ måte, sier Søyland.
Hun hevder plattformen vil fjerne noe av problemet med rekruttering i dag, at man gjerne har ulike fordommer eller preferanser – og kanskje vil ansatte den personen man helst vil drikke kaffe med. Løsningen deres skal gjøre beslutningene mer "datadrevne".
– Hva er planenene videre?
– Vi er bare i Norge nå, med en softlaunch for å diskutere med potensielle partnere før vi går hardt ut neste år og satser internasjonalt. Vi har store ambisjoner og forventninger, men begynner i Norge, sier Søyland.