Nylig la Twitter-bruker Safina de Klerk ut et bilde av Ruters mobilapp, med teksten:
"Godt Ruter virkelig har lagt seg i sela for å få på plass universell utforming av sine IKT-løsninger…".
Godt @Ruter virkelig har lagt seg i sela for å få på plass universell utforming av sine IKT-løsninger… pic.twitter.com/DO3VVTIIQE
— Safina de Klerk (@safinadeklerk) January 5, 2023
Bildet viser et varsel fra Ruter om store forsinkelser, men er veldig vanskelig å lese. Grunnen er at bakgrunnen til varselet er i en lys gulfarge, som gjør den hvite teksten over nesten umulig å lese.
Fargene gir en kontrastratio på 1,29:1, et godt stykke fra WCAG sitt minstekrav på 4,5:1 for normal tekst.
Twitter-beskjeden er vist over 30.000 ganger, har fått over 160 likes og flere titalls svar fra andre Twitter-brukere.
"Herreguuuud... Det er utrolig at det går an" skriver én av dem.
Men Ruter sier til kode24 at problemet skyldes en utviklerfeil.
Flere jakter på utviklere som kan universell utforming
Dark-mode-problemer
Flere brukere svarer i Twitter-tråden at de kun opplever problemet i Android-appen, og at feilen kun oppstår i mørk modus.
Sjefsutvikler for Android i Ruter, Trym Nilsen, kan bekrefte at det er nettopp dette som skaper problemer:
- Dette var en feil i oppsettet av farger når vi gikk over til dark-mode. Vi har rett og slett brukt feil farge-tokens for statusen til avviket og dermed ikke fått en god kontrast mot teksten, sier han til kode24.
Nilsen forklarer at de egentlig har flere faste steg alle pull-request med kode til Android-appen må gjennom for å bli en del av neste utgivelse, og at ett av stegene er sjekk av nettopp universell utforming.
- Når vi lager pull-requests for appen så har vi et steg for å verifisere universal utforming, men denne snek seg gjennom.
- Dette er en brukergruppe jeg tar meg selv i å glemme gang på gang
Neste uke
Brukere som irriterer seg over feilen må riktignok smøre seg med tålmodighet i noen dager til: Full utrulling av neste versjon skjer nemlig ikke før neste uke, forteller Nilsen. Altså fra 16. januar, om alt går som det skal.
Og i neste versjon skal feilen med dark mode være fikset.
- Vi er et team på seks Android-utviklere som jobber i feature teamet, en liten helt herfra tok oppgaven og fikset det, forteller Nilsen til kode24.
Nilsen håper brukere vil fortsette å rapportere inn feil i fremtiden, og sier det aller beste er å rapportere feil til kundeservice:
- Det beste er å rapportere det til kundeservice, for da får vi de samlet opp og har en oversikt over hva som skjer mest, uten at det tar tid fra teamet internt.