Ifølge en undersøkelse fra Stanford University er nesten 1 av 10 programvareutviklere "spøkelser" som gjør "praktisk talt ingenting".
I’m at Stanford and I research software engineering productivity.
— Yegor Denisov-Blanch (@yegordb) November 20, 2024
We have data on the performance of >50k engineers from 100s of companies.
Inspired by @deedydas, our research shows:
~9.5% of software engineers do virtually nothing: Ghost Engineers (0.1x-ers) pic.twitter.com/uygyfhK2BW
Undersøkelsen har fått Matt Asay, som jobber med "developer relations" i MongoDB, til å se rødt.
– Kontroversielt? Ja. Korrekt? Nesten garantert ikke. I hvert fall ikke basert på denne analysen av mer enn 50.000 utviklere, skriver Asay i InfoWorld.
– Analysen er fin for sitater, men viser en dårlig forståelse for hvordan programvareutvikling fungerer.
«Analysen er fin for sitater, men viser en dårlig forståelse for hvordan programvareutvikling fungerer.»
Mener det sløses bort 90 milliarder dollar
Undersøkelsen er laget ved å analysere kildekode fra private Git-repoer de har blitt gitt tilgang til, og ved å simulere et panel med 10 eksperter som evaluerer hver commit. De har så sett på blant annet hvor mye endringer utviklere gjør.
How do we know 9.5% of software engineers are Ghosts?
— Yegor Denisov-Blanch (@yegordb) November 20, 2024
Our model quantifies productivity by analyzing source code from private Git repos, simulating a panel of 10 experts evaluating each commit across multiple dimensions.
We've published a paper on this and have more on the way pic.twitter.com/8ipRLv79aV
På den måten har forskerne, med Yegor Denisov-Blanch i spissen, klart å finne frem til det de kaller "ghost engineers" – "spøkelsesutviklere". Dette er utviklere som bidrar med mindre enn 0,1 ganger det medianen av utviklere bidrar med.
Målt på denne måten står det aller verst til med de som jobber på hjemmekontor, hevdes det i rapporten. Her er det hele 14 prosent som gjør nesten ingenting, mot 9 prosent for hybridarbeidere og 6 prosent for kontorarbeidere.
This “research” is flawed. Making software is not just about writing code. A lot of time is spent on design, code review, testing, debugging, communication with stakeholders, etc. You are clearly not familiar with this process.
— Ramin Hazegh (@rhazegh) December 6, 2024
– Hva om vi ekstrapolerer dette til hele verden? Hvis vi konservativt antar at bare 6,5 prosent av utviklere på verdensbasis er uproduktive (i stedet for 9,5 prosent), så er det 90 milliarder dollar (1000 mrd. kroner) som kastes bort, skriver Yegor Denisov-Blanch.
– Det er sinnsykt at rundt 9,5 prosent av programvareutviklere gjør nesten ingenting og likevel får lønn. Det må stoppe, sier Denisov-Blanch.
Ikke om å gjøre å skrive flest kodelinjer
Matt Asay skriver i sitt innlegg at det kan godt hende at 10 prosent av utviklere i et hvilket som helst selskap kan være utviklere som ikke bidrar mye. Slik vil det være innenfor alle stillingskategorier.
– Men det er slett ikke rimelig å bruke kode-commits, slik forskerne gjør, til å fremstille utviklere som gode eller dårlige, sier Asay.
Han fortsetter:
– Tross alt er ikke det å skrive kode det viktigste en utvikler gjør, i hvert fall ikke for seniorutviklere.
Asay viser til en artikkel fra CTO i Honeycomb, Charity Majors, som skriver at det å være seniorutvikler ikke handler om evnen til å skrive kode. Det handler mer om evnen til å forstå, vedlikeholde, forklare og administrere en stor kodebase over tid. Og evnen til å oversette forretningsbehov til en teknisk implementasjon.
«Bruker du kode-commits som det eneste målet, kan du risikere å kvitte deg med selskapets beste utviklere, ikke nødvendigvis de dårligste.»
De beste utviklerne vil finne ut hva de skal bygge og redusere det til så lite kode som mulig, skriver Asay.
– Med andre ord, Denisov-Blanch' påstand om at mindre kode er en sterk indikator på dårlig ytelse, kan faktisk bety det motsatte.
Selv om Denisov-Blanch forsvarer metodikken, som er mer enn bare å telle kodelinjer, advarer Asay mot å bruke kode-commits som mål på hvor gode utviklerne i en bedrift er.
– Bruker du kode-commits som det eneste målet, kan du risikere å kvitte deg med selskapets beste utviklere, ikke nødvendigvis de dårligste, avslutter han.