ChatGPT tok offentligheten med storm i november, og siden har det jaggu meg vært klin umulig å ikke lese eller høre om kunstig intelligens (AI) i løpet av dagen.
Forrige uke slapp analyseselskapet Gartner sin "hype-syklus" for 2023, som gir et innblikk i hvordan selskapet mener at en teknologi vil utvikle seg over tid.
Det er kanskje ikke overraskende at selskapet mener at AI nå befinner seg i kategori to av fem i hype-syklusen, nemlig "Peak of Inflated Expectations".
Neste steg i syklusen har det illustrerende navnet "Through of Disillusionment" - øyeblikket hvor interessen "avtar ettersom eksperimenter og implementeringer ikke leverer resultater". Før bruksområdene for teknologien etterhvert blir forstått og allment utbredt.
Morten Goodwin, professor i kunstig intelligens, mener at hypen rundt kunstig intelligens drar veksler til internett-boblen på begynnelsen av 2000-tallet. Men har samtidig stor tro på teknologien.
Nå kan du lage AI-boter i Teams
Har begynt å fungere
AI-feltet har tidligere sett flere såkalte AI-vintre, hvor investeringene har tørket inn, etter perioder med overtro til teknologien. Men ifølge Goodwin er det to hovedfaktorer som skiller dagens AI-buzz fra tidligere.
- Først og fremst har kunstig intelligens nå virkelig begynt å fungere. I fortiden ble AI ofte omtalt som en fremtidig teknologi, men i dag ser vi dens effektivitet i alt fra tekstgenerering til medisinsk diagnostikk, sier han til kode24.
Den andre faktoren er at AI nå er tilgjengelig for alle.
- Tidligere var AI-teknologi stort sett forbeholdt et fåtall forskere, men nå kan enhver prøve verktøy som ChatGPT, MidJourney og mange andre programmer som er tilgjengelige, sier Goodwin.
«Selv om en ny AI-vinter er uunngåelig, er det utfordrende å forutsi nøyaktig når den vil inntreffe.»
Mange bruker AI
Professoren viser til at det er mange bedrifter som nå tar i bruk kunstig intelligens. For eksempel har Digitaliseringsdirektoratet en liste over 150 prosjekter der AI brukes i offentlig sektor.
- Dette inkluderer alt fra Ruter, som bruker AI for å bedre forstå kundenes behov, til Skatteetaten som bruker AI for å oppdage feil i selvangivelser. Bedrifter som bruker AI på en "god" måte er de som anvender teknologien for å adressere reelle behov. De er det mange av, også i Norge, sier Goodwin.
Han legger til at det derimot også finnes bedrifter som ønsker å implementere AI uten å ha en klar strategi eller forståelse for hvordan den best kan brukes.
- I noen tilfeller kan AI være løsningen, mens i andre kan utfordringene løses mer effektivt på andre måter.
NAV-utviklere må følge AI-regler: - Stor risiko
Minner om internett-bobla
- Hva tror du blir det neste steget for AI i månedene og året som kommer?
- Nesten alle teknologibedrifter enten bruker eller planlegger å bruke AI i dag, noe som minner litt om internett-boblen på begynnelsen av 2000-tallet. Selv om denne boblen til slutt vil sprekke, vil realistiske og robuste bedrifter fortsette å vokse, akkurat som Amazon og eBay gjorde etter at internett-boblen sprakk, sier Goodwin.
Han legger til at med teknologimoguler som Elon Musk, som promoterer og "hyper" opp teknologien, er det satt høye forvetninger.
- Selv om en ny AI-vinter er uunngåelig, er det utfordrende å forutsi nøyaktig når den vil inntreffe.
Ånei - nå er boter bedre enn folk på CAPTCHA
Lenge igjen til ny AI-vinter
Goodwin er overbevist om at vi bare har sett den spede begynnelsen på hva AI faktisk klarer å gjøre.
- Som betyr at det er lenge til en ny AI-vinter, sier han.
Professoren tror at mange fagfelt kommer til å bli endret som følge av kunstig intelligens, som medisin, utdanning, vedlikehold og kundeservice.
- Stort sett alle bedrifter som håndterer og analyserer data drar nytte av AI, enten den dataen er røntgenbilder eller kundeopplysnigner.