Næringsdrivende som bruker det AI-baserte prisverktøyet Google Automated Discounts (GAD), bryter loven, konkluderer Forbrukertilsynet.
Forbrukertilsynet har konkludert med at AI-verktøyet ikke viser korrekte førpriser.
Dermed er bruk av verktøyet ikke forenlig med kravene som følger av prisopplysningsforskriften, heter det i en pressemelding.
Ikke nødvendigvis laveste pris
I lovverket kreves det at næringsdrivende må oppgi korrekt førpris, altså laveste pris de siste 30 dagene.
Førprisene som oppgis i GAD-annonser, er imidlertid prisen som brukes i nettbutikken til enhver tid. Denne kan være høyere enn det den har vært i løpet av 30-dagersperioden.
– Næringsdrivende som bruker dette verktøyet, følger ikke prisreglene og kan derfor risikere økonomiske reaksjoner fra Forbrukertilsynet, sier direktør Bente Øverli.

Google kan tvinges til å selge annonse-løsningen sin
Eksklusivt tilbud på Google
Verktøyet brukes av nettbutikker til å fastsette tilbudspriser på bakgrunn av blant annet trender, etterspørsel og konkurrerende priser,
Det virker ved at det viser en rekke annonser ovenfor forbrukere som søker etter produkter via Google. Hvis nettbutikkene bruker GAD, vil forbrukerne se en annonse der forbrukere får se tilbudspris og en overstrøket førpris.
Tilbudsprisen blir gradvis tilgjengelig for en større andel av brukere, og kun tilgjengelig via Google-søk. Forbrukere som går rett inn på siden får ikke tilgang på tilbudsprisen.
