Justisedepartementet i USA ønsker å tvinge Google til å selge sin Ad Manager-løsning, skriver Axios. Departementet mener Google har brukt dette til å få monopol på teknologien som binder nettsider og annonsører sammen.
Dominans over programvare på både kjøper- og salgssiden gjør at Google sitter igjen med 36 prosent av fortjenesten når det tilrettelegger for handel mellom nettsteder og annonsører, hevder myndighetene.
Google hevder at søksmålet er basert på et utdatert og forbigått internett, der brukere brukte stasjonære datamaskiner og gjorde all handel i en nettleser. Dagens annonsører bruker i langt større grad sosiale medier eller strømmetjenester til reklame, hevder selskapet.
De siste åra har Google Networks, delen av selskapet som rommer reklametjenestene, faktisk hatt fallende omsetning, ifølge Googles årsrapporter.
Google mener det er lett å erstatte C/C++ med Rust
Nederlag i august
Saken begynner mandag i Alexandria i delstaten Virginia og går uten jury. Den ventes å vare i flere uker.
Rettssaken kommer etter et stort nederlag for Google i august, da selskapet tapte et massivt monopol-søksmål som dreide seg om søkemotoren som sørger for mesteparten av inntektene.
Der slo en føderal dommer fast at søkemotoren på ulovlig vis har utnyttet sin markedsdominans for å knuse konkurranse og kvele innovasjon. Det er ennå ikke klart hva slags sanksjoner som vil bli ilagt selskapet i denne saken.
– Det har gått 50 år. Det er på tide å rydde opp SQL!
Kan få store konsekvenser
Saken i Virginia kan være mer skadelig enn den i august, fordi den åpenbare løsningen om selskapet taper, vil være å selge deler av reklamevirksomheten, ifølge Peter Cohan, som er professor i forretningsledelse ved Babson College.
Disse delene av virksomheten genererer hvert år milliarder av dollar i inntekter.
– Oppgivelser er definitivt en mulig løsning i denne andre saken. Det kan potensielt være mer betydelig enn det man først tenker, sier han til nyhetsbyrået AP.