En av klodens viktigste begivenheter den siste uka har utvilsomt vært FNs klimatoppmøte i Glasgow, der rundt 25 000 politikere og aktivister møttes for å diskutere klimautfordringene.
I den forbindelse delte Beth Thoren, environmental action and initiatives director i Patagonia, på tirsdag et innlegg, der hun ga en lang og tankevekkende forklaring på hvorfor Patagonia ikke bruker ordet bærekraft.
«Fordi vi anerkjenner at vi er en del av problemet», skriver hun.
Patagonia har for lengst etablert seg som et stjerneeksempel på bærekraftig merkevare. Til tross for målrettet og iherdig innsats gjennom flere år, har selskapet imidlertid ikke sjans til å nå flere av bærekraftsmålene sine, som for eksempel kun å bruke fornybare eller resirkulerte materialer i produktene sine innen 2025.
Hvorfor? Fordi de ikke klarer det alene.
Utviklere mangler etiske regler: - Ser ikke konsekvensene av koden sin
Helt til slutt i artikkelen kommer Thoren med to klare oppfordringer:
- Til beslutningstakerne i Glasgow: «Set global standards for carbon accounting and offsetting. Right now, it’s wild out there, with a lack of clarity that just feeds greenwashing and delays meaningful action.»
- Til bedrifter: «Join us in cutting through the blah, blah. Our voices are stronger when we speak together.»
7 andre saker du bør få med deg
- There’s something fishy about Facebook’s pivot on facial recognition
- Datatilsynet kan ikke stå inne for å være på Facebook
- Design is not art, and UX is not design
- Metoden bak Odas suksess — og hvorfor flere bør ta i bruk tjenestedesign
- China’s personal data protection law kicks in today
- Universitetet i Bergen (UiB) får dagbot etter tilsyn
- Managing a Distributed Team Through Natural Disasters (And Other Crises)
- Hva om den mest lønnsomme forretnings-modellen er den som fucker opp verden?
Fint og morsomt
- 📚 The History Books Often Overlook Women in Design. A New One Seeks to Finally Give Them Their Due
- 💻 7 tips to help you excel at Microsoft Teams
- 💡 How Designing and Writing Are More Alike Than You Think
- 📝 50 Resources And Tools To Turbocharge Your Copywriting Skills
- 🕵️ Can Data Die? Tracking the Lenna Image