"Koding er svært viktig for meg fordi det helt enkelt gir meg stor glede i livet. Jeg elsker å kode, jeg elsker å lære, jeg elsker å skape" sa Monica Beate Tvedt til kode24 nylig.
Men som CTO i norske Forte Digital var det ikke bare, bare å få programmert like mye som tidligere – noe hun også skal fortelle om på kode24-dagen 4.0.
kode24-dagen 4.0: «Vi må prate om mer enn rammeverk!»
Dette blir neppe enklere nå, for Forte Digital melder at hun rykker enda høyere opp på rangstigen:
Tvedt blir "group CTO" i Forte Group, som betyr å lede teknologien i både Norge, Polen, Tyskland, Danmark, Østerike og Sveits, med alle sine 350 ansatte.
Satser på AI
– Med fremveksten av stadig flere internasjonale kunder, vil det framover være et økt behov for å utvikle og implementere en enhetlig teknologistrategi som støtter forretningsvekst i alle regioner, sier John Kårikstad, Group CEO i Forte Digital, i en inn/ut-melding til kode24.
– Monica har, i løpet av de fem siste årene, vært med på å bygge opp det vi mener er Norges ledende teknologimiljø. Hun har dermed svært verdifull kunnskap og kompetanse som vil komme alle markedene til gode. Hun blir helt avgjørende for å sikre og videreføre Forte-kulturen i alle markeder.
"Tvedt vil ha et spesielt ansvar for å drive Forte Digitals nye storsatsing på kunstig intelligens i Europa. Ambisjonen er å samarbeide med de største og mest fremoverlente europeiske selskapene innen AI" melder Forte Digital.
De skal allerede hjelpe blant annet NorgesGruppen, Farmasiet, Mprise, Bauer Media og Wort & Bild med deres AI-satsninger.
Monica (44) er direktør, men nekter å slutte å kode: «Elsker det!»
"AI ikke magisk løsning"
– Enkelt forklart er ambisjonen at Forte Digital skal være selskapet som loser kundene gjennom AI-revolusjonen. Det kan kanskje høres svulstig ut, men det er faktisk en revolusjon vi står midt i, og det finnes ikke en bransje som ikke vil bli berørt av denne teknologien, sier Tvedt.
Samtidig påpeker hun at man neppe bør kaste seg over AI bare for AI-ens skyld. "Start med problemet, ikke teknologien" er mantraet hennes.
– Utforsk problemer og kundebehov, ikke bare teknologien. AI er ikke en magisk løsning levert av teknologiavdelingen som umiddelbart vil skape forretningsverdi. Foreløpig er det “bare” et kraftig verktøy som lar virksomheter skape kunde- og forretningsverdi ved å løse problemer raskere, bedre og på nye måter, sier Tvedt.