Nå blir BankID gyldig legitimasjon, gjennom nye «Stø»

BankID-appen din kan skanne passet eller ID-kortet ditt, men foreløpig vil bare to steder godta ID-en.

Om du legger inn pass eller ID-kortet ditt i BankID-appen, kan du nå vise dette til folk på posten. 📸: BankID BankAxept
Om du legger inn pass eller ID-kortet ditt i BankID-appen, kan du nå vise dette til folk på posten. 📸: BankID BankAxept Vis mer

BankID-appen har fått en ny funksjon: Nå skal du kunne vise appen når du blir bedt om legitimasjon.

Vel og merke bare på Posten og Vinmonopolet, altså når du skal hente pakker eller kjøpe alkohol, men flere kan følge etter.

– Dette er en enkel og trygg tjeneste for å legitimere seg i fysiske situasjoner. Det betyr aldri mer glemt leg, færre pass og førerkort på avveie, og ikke minst lukker vi døra for falsk leg, sier Mads Pedersen, produktsjef i BankID BankAxept i en pressemelding.

Nytt varemerke: Stø

BankID-appen har lenge hatt en "ID-sjekk"-funksjon, men dette er altså noe nytt.

Faktisk er det også et nytt varemerke, så langt kode24 kan forstå: "Stø".

"To av Norges mest brukte tjenester får nå selskap av et helt nytt varemerke: Stø. Fremover vil Stø bli innført på flere tjenester fra selskapet BankID BankAxept, både i og utenfor BankID-appen" melder stoe.no.

For å bruke funksjonen må du lese av passet eller det nasjonale ID-kortet ditt – vi testa det med ID-kort:

  • Vi ble først bedt om å først lese av noen tall fra ID-kortet vårt med kameraet.
  • Så ba BankID-appen oss legge selve kortet mot telefonen vår, for avlesing gjennom NFC.
  • Når vi så velger å identifisere oss gjennom BankID-appen, genereres det en midlertidig QR-kode, som kan skannes av de som vil identifisere oss.
Først skanner du ID-kortet ditt med BankID-appen, og så kan du identifisere deg med et skjermbilde som det til høyre. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Først skanner du ID-kortet ditt med BankID-appen, og så kan du identifisere deg med et skjermbilde som det til høyre. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Først pol og post, så flere

– Vi har vært med å utvikle og teste løsningen både på kundebehandlere og kunder, og har fått veldig gode tilbakemeldinger. Det oppleves som en kjapp og trygg legitimasjonsprosess, og det er viktig for oss å utvikle løsninger i tråd med kundens behov og gjøre det enklere å hente pakker når du kun har mobilen for hånden, forteller Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten, i pressemeldinga.

Posten har vært med på utviklingen av tjenesten, og blir altså sammen med polet de første til å godta identifikasjonen.

– I fjor hadde vi 40 millioner kunder og sjekket legitimasjon på 4,4 millioner av dem. Vi ønsker legger til rette for at kundene våre enkelt skal kunne legitimere seg – også digitalt. Samtidig må vi være helt sikre på at de er gamle nok. Med digital ID fra BankID kan vi endelig tilby en trygg og brukervennlig løsning, sier administrerende direktør Elisabeth Hunter i Vinmonopolet.

Men flere kan følge etter:

– Alle som trenger å sikre kundens identitet eller gjennomføre en alderskontroll, kan ta i bruk tjenesten. I starten kobles tjenesten fra BankID til bedriftens system med en teknisk integrasjon for å gjennomføre kontrollen. På sikt har vi en ambisjon om å videreutvikle tjenesten for å øke datakontrollen til brukerne og gi en enda større verdi til bedriftene, sier Pedersen i BankID BankAxept.