Google begynte mandag arbeidet med å formelt fase ut tredjeparts-cookies fra Chrome i løpet av første kvartal i 2024, skriver The Register, som mener at dette signaliserer starten på slutten av tradisjonell markedsføring på nett.
Nettavisen skriver at i første omgang vil overgangen bare gjelde 1 prosent av Chrome-nettleserne. Men legger til at dette fremdeles vil være et betydelig antall, gitt Chromes anslagsvis 3 milliarder brukere.
- For deg som utvikler betyr det at dine tredjeparts cookies vil bli blokkert i Chrome. Du vil ikke lenger kunne bruke dem for å spore nettaktiviteten til folk, du må heller få den innsikten via Chrome, sier Ida Thorsrud, selvstendig jurist og personvernsekspert, til kode24.
Hans Kristian har fått nok: – Slett Chrome!
Lett intro til cookies
Cookies er små databiter som lagres i nettleseren din når du åpner en nettside.
- Noen cookies er nødvendige for at ulike deler på en nettside skal fungere, andre cookies brukes for å samle inn statistikk om hvem som har besøkt nettsiden, mens andre igjen kan brukes til å spore deg.
Tedjeparts cookies er derimot en betegnelse som ofte brukes om cookies som sporer nettaktiviteten din fra nettside til nettside. Det er de som er grunnen til at du ser reklame for den nettbutikken du akkurat har besøkt overalt etter at du besøkte den.
- Kort fortalt er tredjeparts cookies det som til nå har gjort adferdsbasert markedsføring mulig, altså at du blir presentert reklame på internett på bakgrunn av nettaktiviteten din, sier Thorsrud.
«Det betyr ikke at nettaktiviteten din ikke lenger spores.»
Utfordringen med cookies
Det problematiske med tredjeparts cookies fra et personvernsperspektiv, er at internettaktiviteten din blir sporet.
- Cookies gjør det mulig å følge med på hva du gjør på internett og hvilke nettsider du besøker. Det du gjør på internett kan si veldig mye om hvem du er som person, hva du er opptatt av og hvilket type liv du lever. Informasjonen som samles inn via cookies kan i mange tilfeller identifisere deg, sier Thorsrud.
Hun legger til at vi forenklet sett kan si at når et nettsted bruker cookies, så vil det behandle personopplysninger om deg.
- Og da har du en del personvernrettigheter som må respekteres. Det gjøres i liten grad i dag, sier Thorsrud.
Vivaldi jubler – Chrome gir opp «web-DRM»
Spores via Chrome
Ifølge Thorsrud betyr Googles utskiftning at Google altså sperrer for at nettsider kan bruke cookies som sporer deg via nettleseren Chrome.
- Men det betyr ikke at nettaktiviteten din ikke lenger spores. I stedet for at du blir sporet via tredjeparts cookies, vil nettaktiviteten din spores via Chrome, sier hun.
Thorsrud sier altså at nettsider som før brukte tredjeparts cookies for å bestemme hvilken reklame de skulle vise deg, vil kunne få innsikt i hva du som bruker er interessert i via Chrome.
- Deretter vil du få opp reklame på nettsiden på bakgrunn av hvilke interesser som er lagret på deg i Chrome.
«I stedet for at du spores av mange, vil du spores av én, nemlig Google.»
Får fordeler
Thorsrud viser til at flere andre nettlesere som Firefox og Safari allerede har blokkert tredjeparts cookies av personvernhensyn.
- Det er veldig naturlig at også Google gjør dette nå, sier Thorsrud.
Ida Thorsrud mener at Google ved dette får mer kontroll på ad tech-markedet.
- I stedet for at du spores av mange, vil du spores av én, nemlig Google. Nettsider kan ikke lenger bruke tredjeparts cookies for å få innsikt i hvilken reklame de skal vise deg. Den innsikten må de få via Chrome. Det kan være en økonomisk fordel for Google, sier hun til kode24.