Har du en sjef som maser om at du og dine medarbeidere må tilbake til kontoret? Vel, her er noe ammunisjon til motargumentene dine:
Ansatte som har hjemmekontor hele uka produserer mindre enn halvparten av klimautslippene til folk som er på kontoret hver dag, skriver Washington Post.
Avisen har skrevet om en forskningsartikkel, hvor flere av forskerne jobber i Microsoft, som ser på klimaeffektene av hjemmekontor sammenlignet med kontorjobbing.
Betydelig utslippskutt
Washington Post skriver at forskerne fant at overgangen fra å være på jobb til hjemmekontor på fulltid kan redusere karbonavtrykket ditt med mer enn 50 prosent.
Hybridkontoret, der folk jobber hjemmefra i to til fire dager i uken, kan redusere utslippene med 11 til 29 prosent.
- Hjemmekontoret må være betydelig for å kunne realisere klimafordeler. Denne studien gir et svært viktig datapunkt om en sak som folk bryr seg mye om når de tar avgjørelser om hjemmekontor-politikk, sier Longqi Yang, en av forskerne, til avisen.
«Dersom arbeidsgiver bare lar ansatte jobbe hjemmefra én dag, gir det nesten ingen reduksjon.»
Ikke alt er miljøvennlig
Studien fant altså at å jobbe hjemmefra mer enn én dag i uken kunne redusere utslipp. Ifølge Washington Post skyldes dette hovedsaklig mindre energiforbruk på kontoret, og mindre pendling.
Men ikke alle kombinasjoner av hjemmekontor like miljøvennlige. Dersom arbeidsgiver bare lar ansatte jobbe hjemmefra én dag, gir det nesten ingen utslippsreduksjon.
Ifølge avisen skyldes det at fordelene blir nullet ut av faktorer som økt reising i fritiden, og mer energibruk hjemme.
Baserer seg på USA
Det er flere ting som spiller inn for å gjøre hjemmekontoret mest mulig miljøvennlig. Blant annet valg av kjøretøy, pendling og energieffektivitet hjemme og på kontoret, skriver Washington Post.
Forskerne fant for eksempel at dersom hybride arbeidere delte skrivebordet på kontoret, kan det redusere utslippene med 28 prosent. En annen ting er at studien baserer seg på USA og gjenspeiler i stor grad atferden til kontorarbeidere i store byer.
Forskerne påpeker at miljøfordelene og kostnadene kan endre seg når USA beveger seg mot økt bruk av elektriske kjøretøy og rene energikilder. Bildet kan derfor se litt annerledes ut i Norge hvor vi får mye energi fra vannkraft og allerede har en stor elbil-park.