- Jeg tror Meta bør gjøre en del grep for å spisse opplevelsen mot hva folk faktisk vil. Det er lett å lage noe nytt og spennende, men å lage noe folk ønsker å bruke over en lengre periode er vanskelig, sier Petter Klingen Wright, utvikler i Shortcut, til kode24.
Det er snart ett år siden at Mark Zuckerburg omdøpte selskapet til Meta og varslet en satsing på å bygge metaverset. Siden den gang har selskapet støtt på en rekke problemer:
Apples funksjon for å blokkere sporing har fått økonomiske konsekvenser for Meta-eide Facebook. Selskapet møter også heftig konkurranse fra TikTok og sliter med å holde på unge brukere. For en kort stund siden kom nyheten om at Meta har fryst alle nyansettelser. I tillegg er flere av selskapets ansatte misfornøyde med metavers-satsingen.
- Har vi plutselig glemt hvor mye vi hater VR-briller?
Nå skjer det endelig noe: Forrige uke arrangerte selskapet Meta Connect 2022. Her viste selskapet fram de nye VR-brillene Quest Pro 2. I tillegg kunngjorde Meta og Microsoft et metavers-samarbeid, som blant annet innebærer at Teams, Office, Windows og Xbox Cloud Gaming blir tilgjengelig på Metas VR-briller.
Men hva er egentlig status for metaverset?
Er et langsiktig håp
I et lengre intervju med The Verge sier Meta-sjef Mark Zuckerberg at metaverset åpenbart fremdeles er et "høynivå-konsept".
- Det er massevis av ting som fortsatt må bygges, men jeg tror det fanget folks begeistring, som et langsiktig håp for det vi ønsker å bygge, mer enn jeg faktisk trodde var mulig.
Han legger til at det gir ulike muligheter og utfordringer.
- På den ene siden er mange veldig glade for å jobbe med det. På den andre siden tror jeg at visjonen er så langt framme at det kan gjøre at folk mister troen. Vi investerer åpenbart mye, og produktene fungerer veldig bra, sier Zuckerberg til The Verge.
Strategien er retningsløs
I januar skrev Klingen Wright et innlegg hos kode24 der han tok til orde for at norske utviklere bør bry seg om metaverset. Han mener at Metas strategi så langt er forståelig, men kaller den "for retningsløs" til å bli fan.
- De har tenkt at det kommer til å være noen kule bruksområder for teknologien, men til nå er jeg litt usikker på hvorfor man skal henge i Meta Horizon Worlds fremfor å spille et helt vanlig VR-spill, sier han til kode24.
Han mener at en spennende endring Meta har fått til, er at VR-brukerne nå hovedsakelig bruker tiden sin på flerspiller-apper.
- Hvor sosiale folk er i disse appene er vanskelig å vite, men det kan bety at den de faktisk har rett i at VR bør være sosialt for å lykkes.
"Alle i Meta så dette komme"
- Hva mener du ikke funker?
- Jeg tror at det er en mismatch mellom hva folk ønsker å bruke Quest til, og hva Meta ønsker at de skal bruke Quest til. Meta vil nok at de skal bruke tiden sin i Meta Horizon, men folk er nok fornøyde per nå med spill som Beat Saber, sier Klingen Wright.
Han tror utfordringen er at man ikke vet om Quest er laget for å koble av eller koble på.
- Tar man på seg hodetelefonene for å være sosial eller for å være usosial? Konkurrerer det med å dra ut med venner eller holde seg hjemme med Netflix? For å få til noe tror jeg at de må bli tydeligere på hva de anbefaler å bruke det til.
- Meta taper penger, har fryst nyansettelser og det hviskes om potensielle oppsigelser. Kan dette være et tilbakeslag for metaverset?
- Jeg tror egentlig alle i Meta så dette komme, men alternativet, som er å fortsette å fikle med Instagram og Facebook, kan på sikt være vanskeligere økonomisk. Nå har de bygd grunnmuren, så blir det spennende å se hvordan dette "huset" kommer til å se ut, sier Klingen Wright.
Norsk VR-forsker: - Meta er et nødvendig onde for utvikling av VR-teknologi
Er der smarttelefonen var i 2007
På spørsmålet om det finnes økonomiske konkurrenter til Meta, svarer Klingen Wright både ja og nei.
- Som metavers har ikke Horizon Worlds og Horizon Venues ennå, med sine 300.000 månedlige brukere, klart å slå Second Life, som i 2017 hadde mellom 800.000 og 900.000 aktive brukere.
Han viser til at Meta fremdeles leder med sine VR-hodetelefoner.
- Men jeg vil tro at når Apple til slutt lanserer noe å feste i fjeset, så er nok strategien og opplevelsen noe helt annet. Nå er vi der smarttelefonen var i 2007, med en uenighet i bransjen om hva som er riktig vei videre.
«Jeg tror alle er enige om at teknologien endrer seg. Jeg tror bare ikke alle er enige om hvilke konsekvenser det vil ha»
Er ett steg i riktig retning
- Hva skal til for at VR-hodetelefoner blir mainstream?
- Det viktigste er å lage en brukeropplevelse som er på nivå eller bedre enn det de konkurrerer med. Det Meta konkurrerer med nå er videomøter på Zoom, Team eller Meet, spill på PS5 og å være på brettspillkveld hos venner. Om de klarer å skape en bedre opplevelse av en eller flere av disse, så kan det faktisk hende at det blir brukt utover å "teste VR". Jeg tror forsåvidt at det kanskje vil være lettere å gjøre utvidet virkelighet (AR) eller blandet virkelighet (MR) mainstream enn VR.
Klingen Wright mener likevel at all teknologien som er pakket inn i Quest Pro er et steg i riktig retning. Samtidig ødelegger den påfølgende høye prislappen for bred adopsjon.
- VR-briller til 15.000 kroner er gøy for noen. Men nå vil man i metaverset ha noen som "deltar" fra avanserte briller, mens andre deltar fra mobilen eller en datamaskin. Om man skal prøve å gjøre opplevelsen grei for alle, så kan det hende at de ender opp med at ingen får en skikkelig god opplevelse - selv de med et bra VR-briller.
Åpen kildekode i metaverset? - Tjener godt på avgrensa plattformer!
Utviklere bør følge med
Ifølge Klingen Wright er det viktig at folk trenger en god grunn til å koble seg på for å forhindre at metaverset bare blir en døgnflue.
- Det er så mye som kjemper om oppmerksomhet om dagen, så det må være et reelt behov metaverset dekker bedre enn andre. Er det å møte venner? Er det å møte folk som har samme interesser? Er det morsommere enn å spille Playstation eller å se på streaming?
Klingen Wright mener fremdeles at norske utviklere bør følge med på metaverset.
- Jeg tror alle er enige om at teknologien endrer seg. Jeg tror bare ikke alle er enige om hvilke konsekvenser det vil ha. Jeg tror det kan være greit å tenke på hvor man har plassert seg med tanke på teknologi og bransje, dersom det viser seg at metaverset blir en større ting enn de fleste forventer.