Gjennom en rekke artikler har kode24 omtalt hvordan lesere og store aktører i den norske domenebransjen har reagert på salgsmetodene til Protectia.
Der flere aktører over tid har advart kundene mot at selgere fra Protectia lyver om samarbeidsavtaler, går Uniweb nå lenger:
I en epost de sendte til sine kunder fredag, varslet de at «en rekke rettslige skritt blir nå iverksatt for å forhindre denne aggressive og villedende praksisen overfor våre kunder».
Mandag sier EyeOn Group, som eier Protectia, til kode24 at de avslutter sin satsing på det norske markedet. I alle fall enn så lenge.
Krevde at praksisen må slutte
– Det jeg kan si, er at vi har levert et såkalt «cease and desist»-brev til Protectia, sier Øyvind Frøland til kode24 når vi snakker med han fredag ettermiddag.
Han er daglig leder for Group.One Norway, som blant annet inkluderer merkevarene Uniweb og ProISP.
– Vi har gjort dette fordi vi opplever i tilbakemeldinger fra våre kunder at våre merkevarer blir misbrukt til å selge deres tjenester, forklarer Frøland.
Et «cease and desist»-brev er en juridisk advarsel om at det kan komme nye rettslige grep, for eksempel et søksmål, dersom praksisen fortsetter. Det er mye brukt i forbindelse med misbruk av merkevare eller opphavsrett.
Frøland forteller at de er blitt kontaktet av mange kunder som følge av telefonsalget til Protectia.
– Det å følge opp kunder som tar kontakt etter å ha blitt ringt av Protectias selgere, har kostet oss mye tid den siste uka, sier han.
Nekter for at selgerne lyver – hør opptaket som sier noe annet
Håp om bedring
Group.One har også hatt møter med Protectia om saken.
– Selv om en selger skal ha blitt fjernet, skal kunder ha fortsatt å ta kontakt om selgere som påstår at Protectia og Uniweb har et samarbeid, eller på andre måter er tilknyttet oss eller våre tjenester, sa Frøland da vi sist snakket med han.
Han sa da at han håpet situasjonen snart bedrer seg.
– Dette er verken bra for kundene våre, Group.One eller for Protectia, mente Frøland.
Advarer 25.000 domene-kunder: «Hold dere unna!»
Slutter å ringe til Norge
kode24 har bedt CEO i Protectia-eier Eyeon Group, Fredrik Björklund, om en kommentar til cease-and-desist-brevet.
Han oppgir at de sist uke sluttet helt å ringe til det norske markedet, og vil i stedet gjøre endringer på produktet før de eventuelt gjør et nytt forsøk.
Dette begrunner de med alle «misforståelsene som har oppstått», og «hvordan de norske kundene har tolket produktet».
kode24 har også stilt følgende tre spørsmål til EyeOnGroup, uten at disse er besvart:
- Hva er gjort siden sist vi var i kontakt, for å hindre at selgere sier at det er et samarbeid?
- Har dere gått gjennom samtalene til deres selgere, for å finne ut hvor mange som faktisk sier til mulige kunder at dette er et samarbeid med deres registrar?
- Hvor mange selgere har eventuelt mistet jobben / fjernet fra salg for dere?