Det var vel knapt til å unngå å merke seg reaksjonene da flere konsulenthus denne våren brøt kontraktene de hadde inngått med både sommervikarer og nyutdanna faste ansatte.
Kontraktene var inngått bortimot ett år i forveien, for å være sikre på å skaffe seg de største talentene. Da det viste seg at markedet var dårligere enn antatt, valgte mange selskaper å droppe de samme talentene.
Flere har derfor tatt til orde for at selskapene ikke søker etter folk opptil ett år før de forhåpentligvis skal starte.
Men før vi skriver september, er flere større selskap igjen i gang med løpende ansettelse av studenter til neste sommer.
Bortimot et år i forveien.
Igjen.
Nå skjer det, igjen: Søker utviklere til høsten 2025, nå
Kamp om de beste
Sommerjobbene blir gjerne omtalt som «sommerstudent», og fredag ettermiddag lå det fem slike annonser ute på finn.no.
De første har søknadsfrist så tidlig som 22. september. Flere andre har i oktober, men vil vurdere søkere fortløpende.
Så hvorfor skiller utviklerbransjen seg fra andre bransjer, når det kommer til kulturen med å lyse ut slike stillinger så lang tid i forveien?
– Det er fordi det fortsatt er kamp om de beste hodene, sier Trond Eilertsen, som er administrerende direktør i Computas, ett av selskapene som allerede har lyst ut slike stillinger.
– Sommerstudentprogrammet er vår viktigste kilde til faste ansettelser. Vi har høye krav for ansettelser i Computas - både med tanke på kompetanse og personlig profil. Da ønsker vi å være tidlig ute for å kunne tilby jobb til de vi mener matcher Computas aller best, sier han.
Forklaringen til Sopra Steria er i stor grad den samme. Det handler om å kunne sikre seg de beste hodene innen teknologi, forklarer Kristin Blix-Elton, som er markeds- og kommunikasjonsdirektør i Sopra Steria.
– Vi søker etter de beste kandidatene, og vet at de gjerne får seg jobb tidlig. Derfor vil vi også være tidlig ute for å tilby sommerjobber, sier Blix-Elton til kode24.
– Vi tar inn ganske mange studenter hvert år, derfor er vi også avhengig av å starte prosessen i god tid for å sørge for at vi kan tilby spennende og relevante prosjekter, sier hun.
Advarer mot misbruk av studenter: «Kan være ødeleggende»
1.300 søknader
Det er ikke første gang Eilertsen snakker om betydningen av programmet. Han fortalte tidligere i år om hvorfor de valgte å ta inn studentene de hadde gitt tilbud, selv om det var tøffere tider i markedet.
– I dårlige tider koster det oss litt mer, men det lønner seg uansett på sikt, sa han i februar.
Computas oppgir ikke i annonsen hvor mange stillinger de skal fylle. Det er ikke tilfeldig, forklarer Eilertsen.
– Vi tar en løpende vurdering på hvor mange vi har kapasitet til å ansette for neste sommers program. Vi er opptatt av å kunne gi spennende prosjekter og god oppfølging underveis, sier han.
Blix Elton opplyser at Sopra Steria i år hadde 64 sommerstudenter hos dem, etter å ha mottatt 1.300 søknader. Hun anslår at de vil ta inn rundt det samme antallet neste år.
De fleste prosjektene for sommerstudenter hos Sopra Steria vil være interne neste år, selv om det vil være unntak fra dette. Planen er at studentene skal få jobbe med ulike teknologioppgaver, blant annet AI, design, innovasjon, analyse og prosess, opplyser Blix-Elton.
Hos Computas er det snakk om å jobbe med eksterne prosjekter og produkter hos kundene deres.
– Det er gjerne snakk om å utvikle en pilot på en løsning - være seg en app, en nettside, et dashboard eller et spill, sier Eilertsen.
Studentene bak svartelista: «Tipsene renner inn»
Mener timingen er god
Ingen av de fem selskapene som nå har lyst ut sommerstudent-stillinger, endte på lista over «verstinger» hos konsulentkarma.no i fjor. Computas har heller ikke tidligere terminert slike kontrakter, understreker Eilertsen.
På spørsmål om hvilke vurderinger som har ført til at de er blant de første til å lyse ut for neste sommer, så trekker han blant annet fram at studenter ønsker å kunne planlegge.
– En del er på utveksling siste del av studiene. Det er heller ingen god løsning å ha søknadsfrister og intervjuprosesser når det nærmer seg eksamensperioder. Når vi har tatt en beslutning om å gjennomføre sommerstudentprogrammet i 2025, vil vi gi studentene muligheten til å søke allerede nå, sier Eilertsen.
For Computas er det også en fordel å få inn søknader over litt tid, slik at de kan behandle alle på en skikkelig måte, legger han til. I fjor fikk de inn nær 500 søknader.
500 studenter søkte – bare disse 24 fikk plass
Blix-Elton påpeker at Sopra Steria heller ikke har terminert kontrakter for sommerstudenter tidligere, og at selskapet ser på studentene som viktige for framtidig rekruttering. For Sopra Steria er målet å gjøre studentene bedre kjent med konsulentlivet, og å gi dem praktisk erfaring med arbeidslivet.
– Vi ser på det som et viktig samfunnsansvar, og bruker derfor tid gjennom hele året på å finne spennende prosjekter de kan jobbe på. Enten eksternt eller internt. Derfor starter vi også søknadsprosessen i god tid før neste sommer, sier Blix-Elton.
Hva om det går galt?
Utviklingen med at avtaler inngås stadig tidligere de siste årene, gjør at NITO anbefaler studenter å sikre seg i kontraktene.
– Fordi vi i de senere årene har sett en tendens til at arbeidsgivere inngår arbeidsavtaler med tiltredelse frem i tid, og fordi reglene ikke er helt klare, hender det at vi gir råd til studenter og nyutdannede om å få inn en bestemmelse om en kompensasjon dersom avtalen blir sagt opp av arbeidsgiveren før man starter, sa Tone Bjellaanes, advokat i NITO, til kode24 i vinter.
Dette bør stå i kontrakten: «Få inn kompensasjon»
På spørsmål om hva Computas har tenkt rundt dette, så svarer Eilertsen at de har prioritert sitt sommerstudentprogram både i gode og «litt dårligere tider». Samtidig er han klar på at bedrifter bør opptre ansvarlig i møte med studentene.
– Bedrifter bør ikke ansette studenter lang tid i forveien dersom det er sannsynlig risiko for at man vil avlyse programmet. Dersom det hersker usikkerhet, bør man i så fall spille med åpne kort og eventuelt inkludere en slik kompensasjon, sier han.
Blix-Elton svarer på samme spørsmål at det for Sopra Steria er viktig å overholde forpliktelsene sine.
– Vi vet hvor viktig og betydningsfullt det er med sommerjobb for studentene. Vi jobber langsiktig med å tiltrekke og beholde de beste hodene, og det å overholde forpliktelser er en viktig del av vår kultur. Derfor har vi alltid holdt det vi har kontraktfestet.