Dropbox skal kvitte seg med 16 prosent av sine ansatte, melder CEO Drew Houston i et blogginnlegg. Det utgjør omlag 500 folk.
- Hvis du rammes, får du en kalenderinvitasjon i løpet av de neste 30 minuttene for et én-til-én-møte, skriver Houston i det dramatiske innlegget.
Og så forklarer han hvorfor.
Sliter med vekst
For det første skriver CEO-en at samtidig som Dropbox er lønnsom, så sliter de med veksten.
Grunnen skal være at plattformen har blitt mer moden og satt, men også den generelle økonomiske nedgangen.
- Dette har resultert i at investeringer vi har gjort ikke lenger er bærekraftige, skriver Houston.
Meta sparker tusenvis av ansatte - igjen
Trenger andre folk
Så kommer den mer interessante grunnen: AI.
Han skriver at "AI-æraen endelig er her", og at de i alle år har trodd at dette skal gi dem "nye superkrefter". De skal også ha jobba mye med AI over lengere tid.
- Muligheten foran oss er større enn noen sinne, men det er også hasten med å gripe dem, skriver CEO-en.
Blant annet fordi han tror konkurrentene jobber for å gripe de samme mulighetene.
- I en ideell verden hadde vi ganske enkelt satt folk fra ett team til et annet. Og det har vi gjort, der det er mulig. Men det neste steget av veksten vår krever en annen miks av "skill sets", spesielt innen AI og "early stage" produktutvikling. Vi har ansatt store talenter innen disse områdene de siste årene, og vi kommer til å trenge enda flere.
Zoom sparker 1.300 ansatte - og toppsjefen kutter lønna med 98 prosent
En ny æra
Derfor mener Dropbox-sjefen at de må innse noen "harde sannheter".
Som at enkelte investeringer de har gjort ikke lenger er riktig - så langt vi kan forstå i stor grad ting som ikke involverer AI. Og det er der kuttene nå skal gjøres, for å få inn AI-folka de nå trenger.
- Jeg er ordentlig lei meg for at som resultate av denne avgjørelsen må vi skille oss fra Dropbox-ere og verdsatte team-medlemmer, skriver han.
Houston sammenlikner utviklingen som nå skjer i bransjen med overgangen fra analogt til digitalt fotografi, og fra DVD til strømming. Han viser til at selskapene som holdt fast i det gamle, ikke takla overgangene spesielt bra.
- Disse avgjørelsene er aldri enkle, men jeg er bestemt på å sikre at Dropbox ligger i front i AI-æraen, akkurat som vi var i front ved overgangen til mobil og sky, avslutter han.