I mars 2024 trer EUs såkalte Digital Markets Act i kraft, noe som antagelig vil tvinge både Google og Apple til å åpne opp for tredjeparts app-butikker på Android og iOS.
Nå melder The Verge at Meta planlegger å la folk i EU laste ned apper direkte fra dem, i første omgang gjennom Facebook-reklamer.
Den nye annonsetypen er planlagt å starte med en liten gruppe Android-apputviklere senere i år.
Apple tvinges til å åpne iPhone, og Microsoft er klare
Lover høyere konvertering
Ifølge The Verge kommer Meta med lovnader til utviklerne som deltar i piloten:
Ved å være "vert" for Android-appene og la Facebook-brukere laste dem ned direkte uten å gå via Play-butikken, vil utviklere se høyere konverteringsrater for sine app-innstallasjonsannonser.
Videre skriver avisa at Meta i utgangspunktet ikke planlegger å ta en andel av inntektene som appen generer. Utviklerne i piloten kan derfor bruke sine egne faktureringssystemer.
Her er utviklernes WWDC-favoritter
"Fortjener det"
- Vi har alltid vært interessert i å hjelpe utviklere med å distribuere appene deres, og nye alternativer vil gi mer konkurranse på dette området. Utviklere fortjener flere måter å enkelt få appene sine til de som vil ha dem, sier en Meta-talsmann til The Verge.
Meta er ikke den eneste som vil ta opp kampen mot mobilgigantene. Tidligere har vi skrevet om at Microsoft står klare med en app-butikk for spill på iPhone og Android, forutsatt at selskapets oppkjøp av Activision Blizzard blir godkjent.