Nyhetsredaksjoner verden over står overfor store utfordringer i konkurransen med teknologigiganter som Google og OpenAI, som bygger verktøy som kan tilby sammendrag av informasjon fra nyhetsnettsteder.
Det viser den årlige undersøkelsen Digital News Report fra Reuters Institute for the Study of Journalism, verdens største undersøkelse om nyhetsbruk.
Nordmenn er svært opptatt av nyheter og har høy tillit til mediene. Samtidig oppgir mange at de er skeptiske til å la AI presentere dem for siste nytt.
Den norske underrapporten er utarbeidet av Universitetet i Bergen og Stiftelsen Fritt Ord.
Tallene viser at nordmenn har stabilt høy nyhetsbruk. 83 prosent sjekker nyheter én eller flere ganger om dagen, eller oftere.
Verdens første AI-lov krever merking av AI-innhold
Skeptiske til AI
Over tid har flere norske mediehus tatt i bruk ulike AI-verktøy. Derfor er det også stilt spørsmål om hva slags forhold de har til AI og nyheter.
Kun 18 prosent sier at de er komfortable med å lese nyheter som i hovedsak er laget ved hjelp av AI. Det dreier seg da om blant annet oppsummeringer av nyheter, og rene nyhetsartikler generert med AI.
Andelen i Norge er for øvrig den høyeste i Skandinavia. Blant dansker og svensker er 14 prosent komfortable med AI-nyheter.
I Norge er unge menn i alderen 18 til 24 år som er klart mest komfortable med nyheter som i hovedsak er laget med AI. Det svarer hele 41 prosent.
Nordmenn er mer positive til nyheter der journalister har fått «litt hjelp» fra AI. 36 prosent er komfortable med denne typen nyhetssaker, mot 25 prosent som er ukomfortable.
Samtidig er det verdt å merke seg at 59 prosent av respondentene globalt svarer at de er bekymret for falske nyheter på nett. Dette er en økning på 3 prosentpoeng fra i fjor.
Googles nye AI-søk: Spis stein, ha lim i pizza
Høy tillit til mediene
Nordmenns tillit til nyhetene er stabilt høy. De fleste, 80 prosent, mener NRK er den mest pålitelige nyhetskilden, etterfulgt av TV 2 (76 prosent).
45 prosent av nordmenn er imidlertid bekymret for hva som er ekte og falske nyheter på nett. Andelen har holdt seg stabil fra 2020.
En av tre Tiktok-brukere, 32 prosent, syns det er vanskelig å skille mellom sanne og falske nyheter på plattformen. 26 prosent mener det samme om X (tidligere Twitter).
– Finnes ikke gode måter å avsløre AI-innhold
Menn sjekker oftest
Menn oppgir at de sjekker nyheter oftere enn kvinner, og de eldste er de mest nyhetshungrige.
Økonomi og utdanning spiller også inn. Jo høyere utdanning og bedre økonomi man har, jo oftere sjekker man nyheter.
Blant nettavisene bruker flest, 56 prosent, VG. Dette er en nedgang på 3 prosentpoeng fra i fjor. Deretter NRK (48 prosent) som har økt med 9 prosentpoeng).
I år har TV 2 dyttet Dagbladet ned fra tredjeplassen. 36 prosent, bruker TV 2, som er opp 6 prosentpoeng.
FN-ekspert advarer: Mener AI truer årets mange valg
Flere unngår nyheter
I år er det flere som svarer at de unngår nyheter. 31 prosent svarer at de ofte eller noen ganger aktivt unngår nyheter, en økning på 8 prosentpoeng fra i fjor. 37 prosent svarer at de blir utslitt av mengden nyheter om dagen.
– Årets tall ligger dermed nærmere det tallet vi så i sluttfasen av pandemien i 2022 (29 prosent). Ser vi lenger tilbake i tid, var det 21 prosent som ofte eller noen ganger unngikk nyheter i 2017 og 2019, står det i rapporten.
Trolig er det ikke snakk om en stigende trend siden andelene svinger over tid.
Analyseinstituttet YouGov har stått for den norske delen av undersøkelsen, en nettbasert spørreskjemaundersøkelse. 2024 nordmenn har svart. Undersøkelsen fant sted fra 11. januar til 12. februar 2024.