Det norske sosiale mediet Venn har opplevd en økning i antall brukere etter at Meta innførte sine omdiskuterte reklamefrie versjoner av Facebook og Instagram til brukere i Europa, mot et månedlig gebyr.
– Vi har sett en økning på over 40 prosent prosent antall nye profiler per dag siden Meta-nyheten “sprakk”. I tillegg har antall aktivitetsgrupper besøkt økt med 30 prosent. Veksten har fortsatt denne uken.
– Vi nærmer oss nå raskt 60 000 brukere, sier Theodor Tomander Skippervold, CTO for Venn og tech lead hos BankID BankAxept, til kode24.
Raser mot Facebook: «Ren utpressing!»
Kobler venner og aktivitet
Skippervold sier at Venn er utviklet for at brukerne skal bli kjent med nye venner, enten èn-til-èn, eller gjennom grupper og fellesaktiviteter, i sitt nærområde. Brukerne definerer hvilke aktiviteter de ønsker, interesser og verdigrunnlag og Venn-motoren kobler dem.
– Man kan lage egne aktiviteter og invitere andre med, eller man kan delta på aktiviteter som andre brukere har opprettet. Venn er gratis, og uten noen slags abonnement, annonser eller reklame.
Skippervold tror at kombinasjonen av vennskaps- og aktivitetskobling kan ha knekt en kode.
– Og senket terskelen for mennesker som av ulike grunner har plass til nye venner og bekjentskaper, fremfor ren vennskapskobling, sier han.
Vinner på Meta-problemer
Skippervold forteller at Venn har opplevd en jevn økning av nye brukere siden lansering, så et taktskifte i forbindelse med lansering av ny aktivitetsfunksjon for noen måneder siden. Appen fikk et kraftig hopp forrige uke, som Skippervold ser i sammenheng med når Meta begynte å sende ut varsler, og det ble oppmerksomhet i mediene om saken.
I tillegg til den 40 prosent økningen i opprettelse av profiler:
– Så ser vi en enda større prosentøkning, ca 600 prosent, i opprettelsen og deltakelsen i nye brukergenererte event- og aktivitetsgrupper. For alt fra fjellturer, byturer, spilltreff, dans- og skrivegrupper.
– Det forteller oss at folk er knyttet til sosiale medier som verktøy, men ikke nødvendigvis til Facebook som plattform. Og er åpne for å bytte, om man kan tilby gode nok alternativer, sier Skippervold.
Henning jobber for Star Wars og Marvel: «Proff nerd»
Skrevet i Swift og Kotlin
Ifølge Skippervold er appen native iOS- og Android-apper, skrevet i henholdsvis Swift og Kotlin.
– Swift appen gjør vi en gradvis refaktorering til SwiftUI, og med Android appen gradvis til Jetpack Compose, sier han.
Teddy lager apper i Swift: – Nå blir det enklere å lære
Skippervold legger til at for dem som ikke er kjent med begrepene, er det nye rammeverk som gjør at man skriver UI kode mer deklarativt.
– Backenden vår består av to tjenester, en autentiseringstjeneste, og en kjernetjeneste. Begge tjenestene er skrevet i Java og bruker Spring Boot rammeverket. Vi er få utviklere, med kun én backendutvikler, så vi har ikke fokusert på mikrotjenester. Dog er arkitekturen svært modulær, basert på Onion arkitekturen.
«Vi tror at at en etisk tilnærming til sosiale medier og dens kraft vil bli lagt merke til i tiden som kommer.»
Jobber fulltid som konsulent
Skippervold forteller at tjenestene kjører på Google Cloud, i et kubernetes cluster for hvert miljø, produksjon og utviklingsmiljø.
– Databaser er også hosted MySQL instanser i Google Cloud SQL.En ny tjeneste vi lager nå er en webapp, der du kan oppdage og melde deg på aktiviteter via en nettleser, blir laget i Nuxt.JS rammeverket.
Ifølge Skippervold er det ikke mye Javascript-erfaring i teamet, så valget falt på Vue og Nuxt.
– Det er forhåndsvis enkelt å lære seg. UI og UX blir laget i Figma, og vi har workshops og idémøter i Figjam. Standups og uformelle møter tar vi i Slack Huddle’s. Selv jobber jeg fulltid som selvstendig konsulent hos BankID BankAxept, så mye av kveldene og helgene tilegnes å følge opp utviklerene i Venn, og kanskje lage noen PR’er selv, sier han.
Fokus på personvern
Skippervold understreker at personvern er viktig for Venn.
– Vi tror at at en etisk tilnærming til sosiale medier og dens kraft vil bli lagt merke til i tiden som kommer. Og troen på den type integritet er bare forsterket gjennom den siste uken, sier han.
Skippervold legger til at de spør brukerne kun om den informasjon de trenger for å finne gode matcher. All data er det brukeren selv som eier, og om brukeren sletter sin profil, vil all historikk og data automatisk bli borte fra serverne og databasene.
– Det har vært en god del jobb med få dette til da vi bruker noen eksterne tjenester for å hjelpe oss med chatte-tjenester, analyseverktøy, o.l. Men med en del “due dilligence” av hvilke verktøy og tjenester vi tar i bruk, tilbyr disse API’er og webhooks for å forsikre oss om at dataen blir lagret (eller ikke lagret) slik vi ønsker, og som vi tror våre brukere setter pris på, sier han.
Lei API-endringer: «Slutt å ødelegge tingene mine!»
Ingen data blir delt
Ifølge Skippervold sender ikke Venn personidentifiserbar informasjon til noen tredjeparter, alt blir knyttet sammen i egne databaser og servere.
– Vi har fått en del spørsmål fra brukere siste uken om nettopp personvern og databruk, som forsterker troen på sammenhengen mellom brukerveksten og Metas forsøk på å omgå norske retningslinjer og lovverk.
Skippervold sier at i motsetning til hos Meta er all personlig data personlig og blir behandlet deretter.
– Ingenting blir delt med tredjeparter, ingenting blir solgt eller brukt til noen form for markedsføring, og slik vil det forbli. Om en bruker sletter profilen sin, som de enkelt kan gjøre fra appen, blir også all data tilhørende denne brukeren også slettet, sier han.
Skippervold forteller at Venns utvikling finansieres av investorer. De får også finansiell støtte fra Innovasjon Norge og Skattefunn.
- Venn er norskutviklet og deleid av Vestlandets Innovasjonsselskap (VIS) med Helse Bergen HF, UiB, NHH , HVL, SIVA og Havforskningsinstituttet som største eiere.