Irriterer du deg over utesteder som spiller så høy musikk at du må rope for å bli hørt? Eller kanskje du synes musikken er for lav?
Gründerne i selskapet Waved har utviklet en teknologi som automatisk justerer lydnivået på musikken, slik at det blir best mulig balanse mellom stemmer, bakgrunnsstøy og musikk. Målgruppen er restauranter, hoteller og butikklokaler.
Teknologien er basert på sensorer som plasseres rundt i lokalene, og en sentral hub som kommuniserer med lydsystemet via TCP/IP.
Vi besøkte Waved i deres lokaler på Majorstuen i Oslo for å finne ut hvordan det fungerer.
Fikk en idé da han kjørte bil
Endre Hauge Paulsen er teknologidirektør i Waved, og en av tre gründere som har vært med siden starten. Idéen til Waved kom fra en av de andre gründerne under studietiden ved NTNU.
– Den kom fra Jonas Andersen som drev mye med bil. Han merket da han satt i bilen at han måtte justere volumet mye avhengig av hvor mye støy det var rundt, forteller Paulsen.
Det å justere lyden automatisk i bil var en god idé, men noe som har vært prøvd før.
– Vi så at det var mer bruk for dette i restauranter og i lokaler med mye folk. Etter å ha gjort en del undersøkelser fant vi ut at dette var et behov ingen hadde klart å tette, sier Paulsen.
Arbeidet med å lage den første prototypen ble påbegynt, og Waved fikk sin første kunde – restauranten Sanoma.
– Restauranten gikk dessverre konkurs, men han som drev Sanoma var så begeistret over teknologien at han gikk inn som investor i første runde.
På grunn av pandemien fikk imidlertid ikke lanseringen av Waved den pangstarten gründerne hadde håpet på. Samtidig ga det dem bedre tid til å videreutvikle produktet.
«Dette var et behov ingen hadde klart å tette.»
– Det ga oss masse tid og ro til å videreutvikle produktet uten å vokse for fort, sier Paulsen.
Waved har nå i overkant av 60 kunder, de fleste i Norge – men det er også kunder i Sverige, Finland og England. Bedriften har hentet kapital fra flere private investorer og VC-fond, samt fått støtte fra Innovasjon Norge i to omganger.
Etter å ha vært bare fire frem til sommeren 2022, teller Waved nå 11 ansatte. De fleste nye er ansatt på salg, men det er også ansatt én ny utvikler.
Sånn får de Strim til å funke overalt: – UX jobber like mye backend som frontend
Gjør alt av produktutvikling selv
Endre Hauge Paulsen og en av de andre gründerne har bakgrunn som maskiningeniører med fordypning i dynamikk. Dermed sitter de på mye kunnskap om frekvenser og annet som kommer til nytte når de skal jobbe med sensorer og programvare for lyd.
Kollegaen Pål Dahle jobber som utvikler, og det er han og Endre Paulsen som har kodet så å si all programvaren. Design av kretskort er satt ut.
– Vi er begge fullstack-utviklere. Vi jobber med backend og frontend, samt huben, altså kontrollenheten, sier Dahle.
Han legger til at alt av produktutvikling er et lagarbeid fra alle i bedriften.
– Vi får masse innspill fra kunder og andre, og så koker vi det ned til de tekniske løsningene, forklarer Dahle.
Selve Waved-løsningen består av en liten sensorenhet som inneholder en mikrofon. Den klarer å skille mellom ulike lydkilder – hva som kommer fra musikkanlegget, mennesker eller fra ulike støykilder.
– Man har gjerne fra 5 til 20 sensorer i et lokale, avhengig av størrelsen på lokalet.
Sensorene kommuniserer via ZigBee, en trådløs teknologi for IoT-enheter som ofte brukes i forbindelse med smarthusløsninger. Data fra sensorene sendes trådløst over til en større hub-enhet.
En av fordelene med ZigBee fremfor wifi er at de blir en del av et mesh-nettverk som er lett å utvide så langt man ønsker. Dermed fungerer det bra selv på steder der det er vanskelig å få god wifi-dekning.
Må fungere med eller uten nett
– Sensorene gjør første steg i beslutningsprosessen og sender datapakker til huben, som aggregerer dataene fra alle sensorene i samme sone. Så gjør huben beregninger på dataene for å finne ut hva lydvolumet i de ulike sonene skal være, sier Dahle.
For de som måtte være bekymret for personvern, er det ingen lyd som overføres og lagres noe sted – det er kun målinger i form av sensorverdier-tall.
Ettersom sensorene går på batteri og skal vare så lenge som mulig, er de med hensikt gjort ganske "dumme" slik at det er i huben det meste skjer. Sensorene kan kobles til strøm, men for at det skal være lett å plassere dem er det mest vanlig med batteri.
Med en ekstra batteripakke har du strøm til ett år, og så kan du lade opp batteripakken via USB-C. Sensormodulen uten batteripakke har en levetid på rundt én måned.
Systemet fungerer uten tilgang til internett, men siden lydsystemer styres via kommandoer som sendes via TCP/IP, må lydsystemet og Waved-huben være på samme lokalnett.
– Vi er kompatible med alle lydsystemene vi har møtt på i det norske markedet, rundt 15 ulike, sier Paulsen.
Derfor skrota utviklerne i Posten hybrid-app: – Mange var ikke fornøyd
Koder alt i JavaScript og C
Siden Waved ikke krever internett, brukes en web-applikasjon som hostes i den sentrale huben for administrasjon. Det gjør det mulig å konfigurere løsningen via for eksempel en mobiltelefon eller en PC på lokalnettet, for eksempel for å justere balansen mellom stemmer og musikk i ulike soner i lokalet.
– Den samme webapplikasjonen kan du gå til via skyen. Det er viktig å ha begge deler, slik at man ikke mister mulighet til å styre lydsystemet selv om man er offline, sier Dahle.
Her er en oppsummering av teknologistacken som brukes:
- Sensoren har en Silicon Labs MGM220 lavenergi ZigBee-brikke. Koden som styrer denne har Waved skrevet selv i C.
- Huben er basert på en Raspberry Pi med Linux og en egenutviklet ZigBee-modul. Det er her all logikken for analyse av lyd og styring av lydsystemet kjører. Til dette brukes Node.js.
- Frontenden til web-appen er laget i ren React, uten noen videre rammeverk.
Paulsen sier de helt bevisst har valgt å kjøre JavaScript og Node.js overalt der det er mulig.
– Vi er et lite team, og da er det en nøkkel for oss å holde oss på samme språk. Da kan vi holde tempoet oppe, sier Paulsen.
«Med en "mood sustain"-funksjon kan man holde festen oppe, selv om en del av menneskene i lokalet går.»
Vil justere equalizer automatisk
I tillegg til å justere selve lydnivået, er det mulig å styre andre ting – som å bytte kilde, justere equalizer, og så videre. Waved-gjengen har mange planer for videreutvikling av produktet.
– Vi har lyst til å se på om vi kan gjøre EQ-justeringer dynamisk. Akustikken endrer seg avhengig av hvor mange folk som er i lokalet, støynivå, og så videre. Det gir mening å justere EQ dynamisk, sier Paulsen.
Pål Dahle legger til at de nå jobber mye med å gjøre programvaren enda mer brukervennlig. De ambisiøse planene om å vokse og ekspandere internasjonalt gjør at det er viktigere enn før at løsningen kan installeres av for eksempel de samme som installerer lydsystemet.
– Vi gjør forbedringer for at det skal bli enklere for tredjepart, for eksempel partnere, å installere produktet, sier Dahle.
I tillegg planlegges det mulighet til å ikke bare programmatisk sette opp hvordan lydnivået skal være på ulike ukedager, for eksempel mer lyd på fredag, men også at systemet automatisk kan detektere når det er spesielt god stemning og tilpasse seg deretter.
Sørge for god nachspiel-stemning, for eksempel:
– Med en "mood sustain"-funksjon kan man holde festen oppe, selv om en del av menneskene i lokalet går.