- Slik jeg ser det, så er Meta nærmest et nødvendig onde for å akselerere spredning og utvikling av VR-teknologi. De fortjener ros på samme måte som Gollum fortjener ros for å ødelegge ringen i Ringenes Herre, sier Joakim Vindenes, VR-utvikler og doktorgradsstipendiat i VR ved Universitetet i Bergen, til kode24.
Ett av de virkelig store buzz-ordene i 2021 var "metavers". Etter at Facebook skiftet navn til Meta og annonserte sin store satsing på å skape et metavers, hev en rekke aktører seg på bølgen. Alt fra Microsoft til Epic Games skal nå skape virtuelle verdener som du kan leve og puste i.
Vindenes driver blant annet bloggen Matrise om VR, vitenskap og filosofi, samt YouTube-kanalen AltVR som inneholder videoer om alternative og eksperimentelle måter å bruke VR på.
Men selv om Vindenes mener at VR kan forandre måten vi ser på verden, bør du ikke "selge sjelen din til Mark Zuckerberg" riktig ennå.
Apputvikler: - Viktig at norske utviklere bryr oss om metaverset
En barndomsdrøm
Vindenes har jobbet med VR siden han skrev masteroppgaven i informasjonsvitenskap ved Universitetet i Bergen i 2016. Da kom de første kommersielle VR-brillene på markedet.
Overordnet er Vindenes interessert i brukeropplevelse og interaksjonsdesign til VR.
- Det er ikke så mye søkelys på hvordan man skal forstå dette. VR er et spesielt medium siden det involverer oss aktivt via selvrepresentasjon i avatarer, samtidig som det ikke er et tydelig skille mellom hva som er mediet og hva som er innhold.
- Fra ditt ståsted mellom humaniora og teknologi: Hva er egentlig VR?
- Informatikeren og teoretikeren Jaron Lanier har skrevet at VR er en slags realisering av en barndomsdrøm. Det er veldig få begrensinger, så du kan lage hva du vil. Friheten er så stor at VR kan beskrives som et metamedium, altså et medium som kan simulere alle andre tenkelige medier. Det ytterste punktet av kreativ utfoldelse, sier han.
Vindenes tror VR endrer måten vi ser og forholder oss til verden og oss selv. Han legger til at VR på mange måter påvirker likt som andre medier, for eksempel Facebook eller Instagram.
Åpen kildekode i metaverset? - Tjener godt på avgrensa plattformer!
Sosial interaksjon
De sosiale mediene har også en konkret selvrepresentasjon og en representasjon av andre. Mediumet medierer tilnærmingen din til andre. Du holder for eksempel kontakten med noen, og drar på arrangementer.
- VR gjør det riktignok annerledes. Selvrepresentasjonen er mye sterkere og man identifiserer seg med sin virtuelle avatar på samme måte som man gjør med sin fysiske kropp.
På denne måten kommer VR tettere under huden enn andre medier, mener Vindenes.
- Man kan også gjøre ting som man gjør i den virkelige verden, slik som jobb, trening og underholdning. Påvirkningskraften blir mer potent fordi mediet er kraftigere, sier han.
Det er særlig det sosiale aspektet som Vindenes mener gjør VR bra. Han trekker fram VR-chat, et program som er lett tilgjengelig og tillater en stor brukerbase der folk har egne avatarer og laster opp sine verdener.
- Det gir en komplett frihet og folk kan møtes. VRChat er det nærmeste eksempelet vi har på et metavers i dag. For min del er det mye mer interessant å følge med på hva som skjer i VRChat enn det er å følge med på hva som skjer i Meta sin "Horizon Worlds."
Må bli mer tilgjengelig
Vindenes er også begeistret over det nye VR-headsettet til Playstation, Playstation VR 2, som kommer om rundt ett år.
- Det er også et viktig og bra alternativ. Playstation er i mange husstander, så Sony er en interessant konkurrent, da de har en helt annen forretningsmodell. Det er dette jeg er mest spent på nå, i den umiddelbare framtiden.
En av de største utfordringene til VR, mener Vindenes, er at det må bli mer tilgjengelig.
- Jeg tror at det viktigste for at teknologien skal spre seg, er at den blir enklere å ta på seg, kjøpe og så videre. Komfort og letthet. Det er fremdeles slik at det er noe slitsomt å ha på seg et VR-headset over lengre tid.
- Har vi plutselig glemt hvor mye vi hater VR-briller?
Han viser til at man fremdeles befinner seg i det fysiske miljøet.
- Jeg har et kjempelekkert oppsett hjemme hos meg selv med kraftige datamaskiner og bra headsett. Den største oppgraderingen jeg kunne gjort er å ha et større rom å ha det i så jeg hadde hatt mer bevegelsesfrihet, sier Vindenes.
Vindenes "roser" Meta for å gjøre mye av arbeidet i å spre headsettet til folk.
- Det er mye programvare som finnes der ute. Men grunnen til at jeg ikke møter mye familie eller venner i VR er at de fleste ikke eier et VR-headset enda. Teknologien må fremdeles spres mer. En Meta Quest 2 er rimelig og god teknologi, men det krever jo at du er villig til å selge sjelen din til Mark Zuckerberg, sier forskeren.
Web3 forklart: - Vi står foran en ny kamp, om framtidas internett
Vil ikke ha noe med Meta å gjøre
Ifølge Vindenes har det blitt mer og mer konkurranse i markedet, men han tror at Meta kommer til å ha en stor markedsdominanse i flere år fremover. Han mener at forklaringen er at de "rett og slett subsidierer produktene".
- Det er bra for VR og fremgangen til VR at de nærmest gir bort headset. Det gjør at tingene går fremover. Men det er en utfordring at den forretningsmodellen får så stor dominans så tidlig.
Dette leder til det som Vindenes mener er den største utfordringen til Metas forretningsmodell: Å bruke personlige data som måten man betaler et produkt på.
- Det må være lov å selge personlige data. Jeg tror bare ikke det er veldig lurt. Personlig bruker jeg ikke Meta, jeg har ikke en Facebook-konto som de krever, og vil ikke ha noe med det å gjøre. VR er for min del en kjærlighetshistorie, og jeg tror det er viktig at vi gjør riktige valg når vi har mulighet til å påvirke hva VR blir i fremtiden. Her trives jeg mye bedre i en opposisjonsrolle.
VR-utvikler spår kamp om metaverset
Sammenligner med internett
Vindenes sammenligner utviklingen innenfor VR med internett. I starten var internett åpent, men så kom aktører som Google og Facebook for å samle ting på én plattform.
- Men jeg ønsker ikke å være prekende. Det kommer til å komme mange Meta-jobber i Europa som er godt betalt. Men for min del er det komplett uaktuelt. Utviklingen er spennende, men kan også få katastrofale følger, sier Vindenes og viser til de mange kontroversene rundt Facebook og Instagram.
- De har vist at Meta har bevisst oversett interne forskningsrapporter om hvilke effekter algoritmene deres har. Jeg synes at Meta er helt feil vei å gå, sier han.
Vindenes forteller om en konferanse han var på i 2015 der visedirektøren i et "eye tracking"-selskap viste hvordan løsningen deres fungerte. Blant annet kunne de få opp et varmekart som viste hvor folk hadde sett i et visuelt miljø. Dette betød at dersom du gikk rundt i et virtuelt shoppingsenter kunne de se hvilke reklamer du hadde sett på og hva som ga deg stimuli.
- For kraftige datasett kan få katastrofale følger. Algoritmene til Meta har videre som mål å øke skjermtid og aktivitetsnivå for å kunne levere flere reklamer, noe som kan komme med sine egne utfordringer.
Et "godt" metavers
- Er det i det hele tatt mulig å lage et "godt" metavers?
- Ja, men det som blir viktig er at man har eierskap til egne data. At det ikke blir konkrete salg av det. Forretningsmodellen bør heller være at man betaler for produktet.
Han trekker fram noen prosjekter som har fått ulik oppmerksomhet, blant annet "Blockchain VR".
- Det er kult med tilnærminger som er 100 prosent brukereid og brukerstyrt. Men det er ikke nødvendigvis slik at løsningen må benytte seg av blokkjede-teknologi.
Vindenes mener at det viktigste å fikse er forretningsmodellen.
- Jeg er for eksempel fan av åpen kildekode-tjenester som Signal, som er laget av en non-profit-stiftelse. Det er vakkert å se non-profits stjele millioner av brukere fra gigantiske selskap