– Det var en blanding av glede og stolthet. Det er gøy å få anerkjennelse for arbeidet vi har lagt ned over flere år og det er et kvalitetsstempel som vi er utrolig stolt av.
Det sier Christer Nordvik, CEO i FotMob, etter at den populære norskutviklede fotballappen helt ut av det blå denne uken ble frontet i Apples App Store som "App of the Day" – eller "Dagens App".
Men mens Bergen-selskapet tidligere har sett opptil 1.000 prosent økning i antall nedlastinger av appen etter å ha blitt "featured" på mindre prominente plasseringer i App Store, var ikke effekten like stor denne gangen:
Et par dager senere kan Nordvik melde om rundt en dobling i antall nedlastinger.
Jobba tett med Apple
– Effekten er mindre enn den var før, siden de fleste ikke aktivt er ute etter å laste ned flere app-er. Nå er det mer et bevis på kvalitet, sier Nordvik til kode24.
Nordvik forteller at plasseringen i App Store kom ganske overraskende på dem, men at de i det siste har fokusert mye på brukeropplevelse og detaljer i designet, spesielt med tanke på iOS-standarder.
– Vi har også jobbet tett med Apples team for å optimalisere appen, inkludert bruk av de nyeste API-ene i iOS. Det er nok denne kombinasjonen som gjorde at vi ble lagt merke til. Vi var blant annet og besøkte Apple i Stockholm før iOS 18 lanseringen for å gjøre oss klar for iOS 18 på lanseringsdagen.
Han mener at selv om effekten av å bli frontet i app-butikkene er størst de første dagene, så kan det også bidra til en mer langsiktig vekst.
I tillegg bruker FotMob slike utmerkelser som et kvalitetsstempel opp mot annonsører og partnere.
– Så det har en effekt utover rene brukertall. Featuring av Apple er mer et kvalitetsstempel som kan brukes i markedsføring, enn at det er noe som vil gjøre at du går viralt og får mange nedlastinger.
Mindre app-interesse
– Hva tror du er årsaken til at en såpass prominent plassering i App Store ikke gir mer enn en dobling av nedlastingene – mindre enn det gjorde tidligere?
– Mye av grunnen er at folk bruker mer og mer tid på sosiale medier og ikke er interessert i å laste ned nye apper. Veldig mange har fått godt etablerte vaner nå. Likevel bruker folk 3-5 timer hver dag på telefonen, og Gen Z som vi retter oss mot har 6 timer i snitt, sier Nordvik.
Men at alle som er i målgruppen for FotMob-appen allerede har lastet den ned, vil han ikke være med på.
– FIFA estimerer antall fotballfans til 5 milliarder. Så vi har veldig mange i målgruppen som ikke kjenner til FotMob og vi tror potensialet er enormt mye større enn vi har oppnådd til nå.