- Målet vårt er å ha en pålitelig stack som ikke går i stykker så ofte, sånn at vi kan bruke tiden vår på å skape nye morsomme funksjoner fremfor å bruke den på å fikse ting som er ødelagt, sier Markus Aarstad, produktdesigner og en av folka bak appen Flighty, til kode24.
Under Apples produktlansering 7. september dukket plutselig den "norske" appen Flighty opp da Apple presenterte iPhone 14s nye "always on"-skjerm.
Flighty er en flysporer, som også viser beste alternativer dersom flyet ditt blir kansellert eller forsinket.
Appen har vunnet iPhone Editors Choice og fått ros av New York Times-spaltist David Pogue.
- Stas å bli trukket fram av Apple! Visste dere det på forhånd?
Både ja og nei. Vi ble kontaktet av Apple etter WWDC og har jobbet med dem for å skape det vi mener er den beste opplevelsen av Live Activities og Dynamic Island for iPhone-brukere som reiser med fly.
Spesielt Dynamic Island er et brukergrensesnitt som virkelig kommer til sin rett i tidskritiske øyeblikk, noe det å reise ofte er.
Jeg tror Apple tidlig så at Flighty var en god måte å demonstrere Dynamic Island-funksjonalitet på. Det morsomme med denne prosessen var at vi ikke visste noe om hva det vi laget skulle brukes til, før selve presentasjonen.
«Vi bruker hovedsaklig PostgreSQL til lagring av data.»
- Hvem er det som har vært involvert?
Vi er et team på tre personer som møttes på Twitter i 2018 etter at Ryan twitret at han ville lage sin egen fly-app.
Ryan Jones er daglig leder, har tidligere laget WeatherLine og er bosatt i Austin, Texas.
Francesc Bruguera er full stack utvikler, bosatt i Barcelona og har tidligere jobbet i Microsoft og N26.
Lagde strømpris-app på bare 3 timer: - Web-utvikling begynner å bli farlig lett!
- Hvordan foregår utviklingen av appen?
Vi sitter i Oslo, Austin og Barcelona, møtes hver mandag og onsdag på FaceTime og har daglig kontakt på Slack.
Vi bruker i tillegg Linear og Figma og prøver jobbe i sprinter på seks uker, med to ukers “cooldown” mellom hver sprint til bugfixer og småjusteringer.
- Hva slags teknologier brukes?
Selve iOS appen er basert på Swift.
Da vi startet å bygge i 2018 var ikke SwiftUI lansert enda, så det er fortsatt en god del UIKit som henger igjen, men det meste nytt er SwiftUI.
Appen har også et relativt stort serverkomponent. Til det bruker vi Kotlin, og vi bruker hovedsaklig PostgreSQL til lagring av data.
Petter lagde Norges 4. største musikkapp på én uke: - Viktig å naile den ene funksjonen
- Hva er de viktigste tredjeparts-løsningene appen bruker?
Utover de store komponentene som språk, UI-rammeverk, databaser og liknende, prøver vi å unngå eksterne avhengigheter så langt det lar seg gjøre.
Spesielt siden vi jobber mye med de siste versjonene av iOS-rammeverk er det viktig for oss at vi ikke er avhengige av tredjepartsløsninger som går i stykker når vi utvikler på beta-utgaver av iOS.
I tillegg til eksterne avhengigheter, har vi forskjellige tredjeparts dataleverandører som lar oss levere flydata i verdensklasse.
«Det er en utfordring at Flighty må fungere pålitelig både offline og online»
- Hva er de største tekniske utfordringene med appen?
Vi benytter oss av flere forskjellige dataleverandører for en enkelt flyreise. Dette betyr at vi må kombinere all dataen, og sørge for å finne ut hvilken data som er korrekt til en hver tid.
Det er en utfordring at Flighty må fungere pålitelig både offline og online. De fleste apper kan slippe unna med å bare gi en feilmelding når appen mangler nettverk, men siden et av hovedbruksområdene våre er ombord i et fly hvor de fleste ikke har forbindelse må vi bygge mange ting to ganger.
En versjon for når du er tilkoblet, og vi vet at dataene er pålitelige, og en for å gi estimater basert på de siste dataene vi har fått fra backend.
Katrine lærte seg å kode under korona, lagde Mummi-app som brukes av tusenvis
- Hvordan går det med økonomien til appen?
Den er helt selvfinansiert. Det har vært viktig for oss så vi ta egne valg rundt funksjoner, personvern, reklame og mer.
Vi har vært lønnsomme nesten siden starten og har brukt lite penger på markedsføring og i hovedsak vokst på "word of mouth" fra fornøyde kunder.
- Gi ett råd til nordmenn som har lyst til å begynne med apputvikling!
Jeg har virkelig tro på at de beste produktene kommer når folk lager noe de har lyst til å bruke selv. Hvis man gjør det bra har det ingenting å si om man var den første som gjorde det. Man merker om de som har laget et produkt virkelig har brydd seg.