CBS er sammen med ABC, NBC og Fox ett av de fire store TV-selskapene i USA, og står bak kjente progrmmer som 60 Minutes og The Oprah Winfrey Show.
Når CBS sine seere oppdateres på det amerikanske presidentvalget i år, er det med grafikk levert av det norske selskapet Myreze.
- Dette prosjektet er ikke bare en milepæl for oss som selskap, men også et bevis på kraften i norsk innovasjon og teknologi. Å bringe elementer fra Norge til skjermene til millioner av amerikanere er en ære og vitner om det grenseløse potensialet i vårt arbeid, skryter daglig leder og grunnlegger Bjørn Myreze i en pressemelding.
Virtuelle TV-sendinger
Myreze har kontorer i Bergen, hvor grunnleggeren tidligere jobba i TV 2, samt i Oslo og Andenes på Andøya. Bjørn Myreze holder til på sistnevnte.
- Vi leverer hele TV-sendingens visuelle platform. Det vil si, egentlig hele TV-sendingen, da alt er virtuelt, forteller han til kode24, mens han visstnok titter på en sel i havet utenfor vinduet.
- Dette innebefatter å utvikle nye konsepter, nye måter å tenke TV og historiefortelling på. I tillegg skal man jo trigge grafikk på nye måter som gjør det lettere for programlederen å styre innholdet. Så her har vi sensorer som gjør at grafikken kommer inn og ut utifra hvor de går og står.
Studenter og Unreal
Det skal være mange utviklere og mye programmering involvert for å få det hele til å fungere: I tillegg til å generere grafikk basert på data, må maskinvare spore hvor kameraene peker, så grafikken tilpasser seg for å passe inn i TV-bildet.
Altså de samme teknikkene som Hollywood bruker om dagen, med virtuelle kulisser, som Star Wars-serienes "The Volume".
- Vi bruker Unreal Engine, Zero Density, Stype og en drøss av andre løsninger kombinert for å få dette til. Samtidig som vi utvikler nye løsninger for å hente inn og trigge data, forteller Bjørn Myreze.
Selskapet hans har også starta en skole på Andøya, Future Island, og studentene her skal ha vært viktige i arbeidet med løsningen de nå leverer til CBS.
Tidligere har Myreze levert grafikken til en rekke produksjoner, både i Norge og internasjonalt, som programmer på TV 2, værmeldingene til CBS, åpningen av Melodi Gran Prix og segmenter under FIFA World Cup i 2018.