– Feature creep, fleiper Erik Fossum.
Han er nettopp blitt spurt om hvordan det som bare skulle være en database for norske spill har eskalert slik det har gjort. Fossum er ansvarlig redaktør og medeier i spillavisa Pressfire.
Selv om det er et vesentlig mer omfattende prosjekt, skal fortsatt kjernen det startet med være i god behold.
Nyllig sendte han ut de første kodene til beta-utgaven av SpillNorge.no:
Et nettsted med det ubeskjedne målet om å samle spill-Norge i ett rike.
Sånn lager Dennis spill: «Ganske spartansk hjemmekontor»
Et nødvendig tiltak
– Tanken kom jo for en god stund siden, forklarer han til kode24.
Arbeidet med selve siden startet opp for et års tid siden.
– Norske utviklere er gode til å lage spill, men litt mindre flinke til å fortelle verden om det de har gjort. Så det har manglet en god oversikt over norskutviklede spill, og det har jo også vært et problem for bransjen som helhet, sier Fossum.
Han beskriver et gjentakende rituale der det hvert år skal gjøres opp status for bransjen. Norsk Filminstitutt (NFI) ønsker oversikt over hvilke spill som er laget det året, og det har ikke nødvendigvis vært lett å få svar på.
– I tillegg ønska vi i Pressfire oss en slik løsning, og da startet planen om å få laget en database over dette.
AI-krangel fører til streik i spillbransjen
...og så dette
Med databasen kom spørsmålet om hvordan den skulle fylles med innhold.
Om utviklerne selv skulle legge inn sine spill, trengte de en profil.
– Da kunne det også være nyttig med litt informasjon i profilen, og «plutselig» var vi der at det ble like greit å lage et samlepunkt for spill-Norge. Så nå er vi her da, sier Fossum, ett år etter at NFI sa ja til prosjektet.
Plattformen er nå i praksis blitt rigget for å brukes som et sosialt medie. Ikke bare for utviklere, men også for andre innholdsprodusenter, presse og publikum.
Nettsiden skal også gi medlemmene oversikt over hva som skjer av nyheter innen spill i Norge.
Malins mod spilles av 40.000 personer
Ønskede løsninger
– Hvilke innspill har dere fått fra utviklere dere har vært i kontakt med?
– Det som går igjen, er at flere sier det mangler et sted der de kan vise fram spillene sine, og der de kan komme i kontakt med presse, sier Fossum.
Han forteller også at flere har gitt innspill på at de er glade i å møte andre utviklere, men at det ikke nødvendigvis er like lett å få med seg hva som skjer.
– Det skal ikke være Slack for spillutviklere, men vi håper de kan finne hverandre her, presiserer Fossum, før han legger til.
– Mange norske spillutviklere har hatt et slags miljø på Twitter, og det er jo ingen hemmelighet at ikke alle trives der lenger. Derfor er dette kanskje riktig tidspunkt for oss å komme med en sosial plattform for bransjen og publikum.
Nå vil EU-toppene få dataspill inn i skolen, og skape flere spillutviklere
Vil gi mer til utviklerne
Fossum forklarer at det er en tanke bak dette. I tillegg til at det kan skape mer aktivitet, så skal det også kunne gi mer til utviklerne.
Tanken er at det vil gi dem én plattform der de skal kunne kommunisere med egne fans, mulige kunder, presse og mulige samarbeidspartnere. Det er i alle fall håpet til Fossum.
Når en bruker oppretter konto, får de også mulighet til å legge inn CV, portefølge og legge inn verktøy/teknologier de er fortrolige med. Slik skal det også kunne bidra til å matche kompetanse til prosjekter.
På lengre sikt er det en tanke om å få på plass et slags jobbsenter, der det også skal bli mulig å bruke denne matchen til å matche kompetanse med behov i et jobbsenter på plattformen.
Færre jenter spiller nå enn før: - Slutter etter stygg språkbruk og trakassering
Finansiert av NFI så langt
Det er Pressfire som har laget plattformen, som skal fungere som en slags satelitt på siden av deres ordinære univers.
Der NFI har stått for kostnaden til utvikling, er målet at kostnadene til drift skal kunne dekkes inn med sponsorplasser og annonser i fortsettelsen, sier Fossum.
– For vanlige brukere skal det være gratis, med mulighet til å betale litt ekstra for dem som ønsker å støtte plattformen. Litt som med Patreon, forklarer han.
Men først skal plattformen gjennom betatesting. På kort tid har flere hundre bedt om tilgang, uten at det er blitt markedsført i noen særlig grad.
Lager en moderne skjerm for retrogaming
– Ikke å anbefale
Løsningen er i all hovedsak utviklet internt, mens mindre systemer som betalingsløsningen er kjøpt inn.
– Det gjør at hvis vi vil utvide til flere land, så sitter vi på løsningen selv, sier Fossum.
Han er samtidig tydelig på at det har vært en krevende jobb, og det er fortsatt igjen en del arbeid.
– Det å lage et sosialt nettverk fra bunnen av, det er ikke å anbefale, ler han.
– Det er lett å se for seg hva du vil ha. Men når du sitter med det, så er det mye funksjonalitet som bare må på plass. Så tenk deg om to ganger før du setter i gang!