NRK-utviklerne leverer 30 prosjekter i året: – Bygg det selv!

Hos NRK Visuelle historier-team foretrekker utviklerne å bygge mest mulig selv. – Men skulle vi laget et rammeverk, ville det blitt veldig komplisert.

Vilde Jølstad Paschen og Stian Veum Møllersen i NRK på kode24-dagen. 📸: Kurt Lekanger
Vilde Jølstad Paschen og Stian Veum Møllersen i NRK på kode24-dagen. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

– Vi er rundt 1.500 journalister i NRK, og vi skal hjelpe alle sammen, sa Vilde Jølstad Paschen i NRK fra scenen på kode24-dagen 4.0 nylig.

Hun sto der sammen med kollega Stian Veum Møllersen, som begge jobber som frontendutviklere i teamet "Visuelle historier" i NRK.

Teamet består av 28 personer som som lager alt fra valgomater, pensjonskalkulatorer og forklaringsgrafikk i artikler, til avanserte måter å presentere innhold på.

Og måten de klarer å hjelpe alle de 1.500 journalistene på, er ved lage smarte byggeklosser, som gjør utviklerne i stand til å raskest mulig levere det journalistene trenger.

– Vi lager nye prosjekter over en lav sko, gjerne 4-5 prosjekter i løpet av en måned, sier Veum Møllersen, som anslår et snitt på rundt 30 i året totalt.

Bygger selv

Visuelle historier-teamet prøver i størst mulig grad å bygge mest mulig selv for å kunne være så fleksible som mulig.

– Alt vi gjør har ulike grader av skreddersøm, sier Jølstad Paschen.

📸: NRK
📸: NRK Vis mer

I den ene enden av skalaen har du prosjekter der alt er skreddersydd og laget fra bunnen av, som for eksempel i store prosjekter som NRKs valgdekning.

I den andre enden har du verktøy og selvbetjening, mens du i midten kan kombinere verktøy og skreddersydde moduler.

For å få til dette, har teamet tre byggeklosser i arsenalet sitt:

  • En template som danner grunnmuren til alt
  • En verktøykasse som består av visuelle og interaktive elementer som kan kan gjenbrukes av redaksjonene. Integrert rett i CMS-ene som NRK bruker.
  • Stilbare artikler. En løsning som gjør det mulig å style artikler på en enklere måte, ved at brukeren selv kan konfigurere ting som fargepaletter og annet i Sanity – som så gjenspeiles i artikkelen.
📸: NRK
📸: NRK Vis mer
«Den standardiserer bygg, deploy og konfigurasjon, slik at det er én måte å konfigurere på.»

Templatene er et felles utgangspunkt for alle prosjekter de gjør, og brukes til å "kickstarte" nye prosjekter, forklarer Veum Møllersen.

– Den løser ting som linting og formatering, så man slipper å tenke på det hver gang, og den kommer med ferdig oppsett for våre mest vanlige rendremetoder, som Svelte og plain JavaScript.

Ettersom hver enkelt utvikler i teamet må kunne være en totalleverandør på et prosjekt kommer templatene godt med:

– Den standardiserer bygg, deploy og konfigurasjon, slik at det er én måte å konfigurere på, sier Veum Møllersen.

Det å standardisere på dette er viktig siden få utviklere har ansvaret for så mange som 150 kjørende applikasjoner.

Vilde Jølstad Paschen og Stian Veum Møllersen i NRK. 📸: Kurt Lekanger
Vilde Jølstad Paschen og Stian Veum Møllersen i NRK. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Ville blitt for komplisert

Veum Møllersen sier at det kanskje kan være fristende å sammenligne template-løsningene og de andre byggeklossene de har laget med et rammeverk.

Men det er det ikke, og de ønsker heller ikke å lage et rammeverk.

De to utviklerne mener templates er en god middelvei. Skulle alle prosjekter vært forskjellige, ville det vært for tidkrevende. Med en template får du all koden som et utgangspunkt, og kan gjøre endringene du vil etterpå.

– Hvis vi skulle hatt alt i ett rammeverk, ville rammeverket blitt veldig komplisert, sa Veum Møllersen.

– Selvgjort er velgjort. Fordi vi har bygget ting selv, til et formål vi kjenner godt, så kan vi bygge innhold med høyere kvalitet og bruke tid på skreddersøm og innovasjon uten å øke vedlikeholdsbyrden, sa Veum Møllersen.