Offentlige nettsteder sporer deg, uten å fortelle deg det: «Urovekkende!»

Fersk rapport fra Teknologirådet viser at over halvparten av offentlige virksomheter bruker verktøy som samler inn data om brukerne.

Hanne Sofie Lindahl i Teknologirådet er svært kritisk til at offentlige nettsteder bruker verktøy som samler inn data som kan brukes til å spore brukerne. 📸: Teknologirådet.
Hanne Sofie Lindahl i Teknologirådet er svært kritisk til at offentlige nettsteder bruker verktøy som samler inn data som kan brukes til å spore brukerne. 📸: Teknologirådet. Vis mer

– Jeg synes det er overraskende at over halvparten av de 156 nettsidene vi har undersøkt bruker kommersielle sporingsverktøy, og dermed deler data om norske innbyggere med teknologigiganter som Google og Meta.

Det sier Hanne Sofie Lindahl, prosjektleder i Teknologirådet, til kode24.

Teknologirådet la i går frem en rapport der de har undersøkt offentlige nettsteder for å kartlegge bruk av sporingsteknologi.

På egne nettsider kaller rådet det "urovekkende" at spesielt kommuner sporer så mye som de gjør: Rapporten viser at 47 av 69 kommuner og fylkeskommuner har sporingsverktøy aktivert. Løsninger som brukes er blant annet Google Analytics, samt løsninger for å følge brukere på nettet for å vise målrettede annonser – som Google Remarketing Audiences, Doubleclick og Facebook-piksler.

– Er det noe du reagerer spesielt på?

– Det er særlig overraskende at personvernerklæringene er så mangelfulle. Det oppgis lite informasjon om hvordan sporingsverktøyene fungerer, hvilke data som samles inn og hvordan disse brukes. Blant nettsidene som deler data med Doubleclick – Googles annonsebørs – er det ingen som opplyser om det, sier Lindahl.

Hun er bekymret ettersom kommunene har ansvar for eksempel for krisesentre, barnevern, psykisk helse og rus, noe som kan innebære deling av sensitive data.

«Problemet er at man ender opp med å betale med data om norske innbyggere istedenfor.»

Både Meta og Google

Dette er andre gang Teknologirådet gjør en slik undersøkelse. Den første rapporten ble publisert i 2021 og kartla 41 nettsteder. Årets undersøkelse er utvidet til 156 nettsteder innen stat og kommune.

– En del offentlige virksomheter har begrenset den kommersielle sporingen på nettstedene sine siden forrige gang vi gjorde undersøkelsen, og det er positivt. Likevel er det mye mer sporing i Norge enn i Sverige og Danmark. Det tyder på at bevisstheten rundt problemene fremdeles er for lav, skriver Tore Tennøe, direktør i Teknologirådet.

Her er noen av funnene i undersøkelsen:

  • Over halvparten av de undersøkte nettsidene har sporingsverktøy aktivert
  • 4 av 10 offentlige nettsteder bruker Google Analytics.
  • 17,9 prosent deler data med annonsebørsen Doubleclick
  • 14,7 prosent bruker Remarketing Audiences, som gjør det mulig å følge de som har vært på nettstedet rundt på nett og vise annonser.
  • 9 av 156 nettsteder bruker Meta Pixel ("Facebook-piksler")
  • 19 nettsteder bruker verktøy for tastelogging som lagrer alt som skrives, både det som sendes inn og det som slettes. 17 av dem er kommuner eller fylkeskommuner.

Bare noen få nettsteder oppgir at de bruker tastelogging for å forbedre brukervennligheten, men uten å fortelle hva verktøyet gjør eller hva det brukes til.

Så mange bruker verktøy som kan brukes til sporing. 📸: Teknologirådet
Så mange bruker verktøy som kan brukes til sporing. 📸: Teknologirådet Vis mer

Staten har blitt bedre på å unngå sporing siden forrige undersøkelse, mens det fortsatt er mye sporing i kommunene. Både Ringsaker kommune, Viken og Nordland fylkeskommune bruker både Meta Pixel og alle Google-verktøyene.

Mange vraket Google Analytics

– Hva er årsaken til at så mange bruker denne typen verktøy som kan brukes til sporing?

Sporingsverktøyene er i all hovedsak gratis å bruke, og kan utlede informasjon som kan brukes til å forbedre nettsidene og tjenestene som tilbys. Derfor er de populære. Problemet er at man ender opp med å betale med data om norske innbyggere istedenfor, sier Lindahl.

Mens 36 av 41 nettsteder i 2021 brukte Google Analytics, har 24 av disse nettstedene nå sluttet å bruke verktøyet.

– Nedgangen i bruk av Google Analytics har vært særlig stor det siste året, noe som trolig skyldes at det har vært juridisk usikkerhet om det er lovlig å bruke dette verktøyet. Men økt kunnskap og bevissthet har antakelig også noe å si, sier Lindahl.

Likevel er det mange som fortsatt bruker Google Analytics, blant andre Helsedirektoratet, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Likestillings- og diskrimineringsombudet, samt kommunene Drammen, Halden og Indre Østfold.

Og nettsteder som Arkivverket, Helsetilsynet, Utdanning.no bruker alle sammen remarketing audiences, som er laget for å målrette annonser som tidligere har besøkt en nettside.

– Vi har ikke vært klar over at Remarketing Audience og Doubleclick har vært på. Vi har fått hjelp av leverandøren vår til å finne ut av dette, og det har tatt et par dager å få deaktivert disse, sier kommunikasjonsdirektør Nina Vedholm til kode24.

– Vi har fått bekreftet fra leverandøren vår at dataene ikke ble eksportert eller brukt i noe ads-verktøy, sier hun.

Kan bygge digitale profiler

Lindahl advarer mot ukritisk innsamling av data, fordi data på avveie kan få store konsekvenser for de berørte. Hun mener den digitale annonseindustrien er utsatt fordi den sitter på store mengder privat og sensitiv informasjon om enkeltpersoner, og forretningsmodellen med kjøp og salg av data gjør at dataene sprer seg fort.

Livshendelser som graviditet, skilsmisse eller bryllup kan gjøre brukere mer ettertraktet blant annonsører, og denne informasjonen kan annonseindustrien utlede gjennom brukernes kontakt med offentlig sektor.

– Den utstrakte bruken av sporingstjenester på offentlige nettsider fører til at kommersielle aktører kan bruke data om trafikk på disse nettstedene til å bygge opp digitale profiler om norske innbyggere, sier Lindahl.

– Har du noen oppfordringer til utviklere som jobber med offentlige nettsider?

– Jeg tror det er viktig med høy bevissthet rundt valg av og bruken av sporingsverktøy. Å sørge for at datainnsamlingen minimeres er viktig, samt at brukere av nettsidene får tilstrekkelig og god informasjon om hvordan de spores på nettstedene og hva dataene brukes til, sier Lindahl.

Hele undersøkelsen kan lastes ned her (PDF).