OpenAI hentet nylig inn milliardbeløp fra nye og gamle investorer, for å holde selskapet flytende.
Så sent som i sommer ble det advart om at ChatGPT ikke vil generere nok inntekt til å dekke kostnadene, og at selskapet kunne være «tomme for penger» i løpet av 2025.
Nå har selskapet fått mer penger på konto. Dermed er det lite som tyder på at pengekrana blir stengt, ei heller for domenekjøp.
For prisen for å skaffe seg «chat.com» skal overstige 15,5 millioner dollar, drøye 170 millioner norske kroner.
Samtidig skal det sies at selskapet hentet inn flere milliarder dollar, og at dette kjøpet sånn sett utgjør en liten andel av totalen.
Kunngjort kort og effektivt
Nyheten om at domenet skiftet hender kom da OpenAI-topp Sam Altman kun skrev «chat.com» i en oppdatering på X/Twitter.
— Sam Altman (@sama) November 6, 2024
Senere skrev Dharmesh Shah om det hele på LinkedIn. Der forteller han også mer om selve salget.
Shah kjøpte domenet i fjor, og oppga da en kjøpesum på «mer enn 10 millioner dollar». Senere har han selv bekreftet at han da betalte 15,5 millioner dollar for domenet.
Likevel tok det ikke lang tid før han hadde solgt domenet igjen, og da oppga å ha solgt med gevinst.
Shah omtaler ikke noen eksakt kjøpesum, men går langt i å antyde at han har godtatt aksjer i OpenAI tilsvarende beløpet han selv betalte.
OpenAI henter inn rekordbeløp, men vil tjene enda mer
Mer fornuftige navn?
The Verge melder at kjøpet er i tråd med OpenAIs planer om å «rebrande» seg.
De viser til at da selskapet annonserte «o1»-modellene, så sa Bob McGrew at han håpet de markerte «første steg på veien mot nye og mer fornuftige navn». McGrew var tidligere forskningsleder hos OpenAI.
Tanken er at dette bedre skal formidle hva selskapet jobber med.
Shah sier også mer om salget til Axios. Der oppgir han at målet aldri var å opptre som en domenehai, men at han solgte fordi han innså at bruken han hadde tenkt for domenet var i konkurranse med OpenAi.
– Så jeg valgte å selge til dem, fordi jeg er ikke smart nok til å konkurrere mot OpenAI, sier Shah.