IT-selskapet Ways annonserte nylig at de har laget en digital løsning – Mobilitypass – som kan erstatte fysiske HC-kort, altså parkeringstillatelsene som brukes av forflytningshemmede.
Disse kortene har nemlig en tendens til å bli stjålet, og biler med HC-kort er utsatt for hærverk. Den digitale løsningen består av en app for brukerne og en app for parkeringsvaktene.
Da Ways skulle igang med å lage appen startet de først med å utvikle et sentralt register for HC-kort selv, før de ved en ren tilfeldighet oppdaget at Statens Vegvesen allerede hadde laget dette. For flere år siden.
– Vi var ikke klar over at Vegvesenet hadde dette registeret. Det var imponerende, og de fortjener kudos for å ha laget det! sier daglig leder Knut Michael Haugland i Ways til kode24.
– Fortvilende og trist
Det han ikke er imponert over er mangelen på kommunikasjon i det offentlige. Han er forbauset over at noen bruker masse tid og ressurser på å lage et slikt API – og så er det nesten ingen som får vite om det etterpå.
Registeret har stått klart siden 2018, og ifølge Haugland er kommunene lovpålagt å legge inn i registeret når noen får utdelt et HC-kort. Men seks år senere har ingen før dem laget en frontend som gjør at brukerne slipper å ha fysiske HC-kort liggende i bilvinduet.
– Så sent som i september var bystyrerepresentanter i Oslo Kommune ute og etterlyste en digital løsning for å få bukt på hærverk og svartebørs-salg av HC-kort. Ingen var klar over at Statens Vegvesen hadde utviklet en perfekt løsning for formålet med API-tilganger for tredjeparter, sier Haugland oppgitt.
«Det er ingen som har forstått at det finnes et fullverdig HC-register som det er bare å koble seg på!»
Dette mener han tyder på at offentlige instanser ikke er flinke nok til å snakke sammen, og ikke er klar over hva andre etater og offentlige virksomheter driver med. API-ene representerer ifølge Haugland en betydelig investering i digital infrastruktur som er ment for å tjene både offentlige og private virksomheter.
– Det er ingen som har forstått at det finnes et fullverdig HC-register som det er bare å koble seg på! Jeg synes det er fortvilende og trist.
Ny Vegvesenet-dom: Lov å skrape data
Flutter og egen sky
Ettersom API-et til Vegvesenet ifølge Haugland er både robust og avansert, og de tar ansvar for sikkerhet, så var det ingen grunn for Ways å prøve å bygge noe selv.
– Derfor har vi fokusert på å lage appen for sluttbrukere og for parkeringsaktører som skal gjøre oppslag på bilene, sier Haugland.
Han forklarer at appen fungerer ved at brukerne autentiserer seg med BankID og så legger inn et HC-kort-nummer de har fått fra kommunen.
– Så gjør vi et oppslag mot Vegvesenets API-er for å sjekke om personen er den vedkommende utgir seg for å være.
I appen er det mulig å ha registrert mange ulike biler som du kan velge mellom når du skal bruke HC-kortet. Når parkeringsvakten skal sjekke om en bil som står på en HC-plass har gyldig HC-kort, brukes en annen app med et enkelt grensesnitt for å skanne bilens registreringsnummer.
HC-kortet er knyttet til en person og ikke en bil, så appen kommuniserer med Ways' backendløsning som holder styr på om personen har registrert at vedkommende bruker sitt HC-kort med nettopp denne bilen nå. Så kontaktes Vegvesenets API-er for å sjekke om kortet er gyldig eller ikke.
Rakesh Kumar er fullstackutvikler i Ways og forteller at de har valgt å gå for Googles kryssplattformrammeverk Flutter når appen skulle utvikles. Da programmerer man i Googles Dart-programmeringsspråk og kan bygge applikasjoner for både Android og iOS.
– Flutter gjør oss i stand til å eksperimentere. Det er som å bygge med Lego, sier Kumar, som har lang erfaring med rammeverket.
På backenden går det i TypeScript. Alt sammen driftes i selskapets egen sky, WaysCloud.
– Native kan være dyrt og unødvendig, mener Flutter-elsker
Mange kommuner er skeptiske
Foreløpig er Mobilitypass i oppstartsfasen og planlagt lansering av appen er 1. mars.
– Vi driver med intern pilotering, og har vært i kontakt med ganske mange kommuner. Hver enkelt kommune må selv gå til innkjøp av den, sier Haukland.
Noen kommuner har egne nettbrett eller annet utstyr de bruker til parkeringskontroll, og har mulighet til å gjøre oppslag mot Ways' API-er hvis de ikke vil bruke den vanlige appen.
Haugland sier at selv om de har fått gode tilbakemeldinger på løsningen, så merker han at mange kommuner er grunnleggende skeptiske til alt som kommer fra private selskaper.
– Vi blir møtt med skepsis fra enkelte kommuner, ikke mange. De sier at "vi ønsker statlig regi" og at dette tas gjennom Samferdselsdepartementet, men så skjer det ingenting.
– Hvis vi skal bruke de offentlige API-ene som det finnes mange av, så må man ha mer tillit og tiltro til oss private, som tross alt skal bruke dette.