Oslo-skoler stilte opp i Apple-reklame: «Fikk bakoversveis!»

Foreldre og politikere reagerer på at Oslo-skoler er med i "informasjonsfilm" for Apple.

Mange elever er vant til å jobbe med nettbrett, som Ipad. Det er derimot mer uvanlig at elevene medvirker i en reklame for nettopp nettbrett, som denne reklamefilmen for Apple. 📸: Apple
Mange elever er vant til å jobbe med nettbrett, som Ipad. Det er derimot mer uvanlig at elevene medvirker i en reklame for nettopp nettbrett, som denne reklamefilmen for Apple. 📸: Apple Vis mer

Det er ingen nyhet at Ipad-ene florerer i norske klasserom.

Det er derimot mer uvanlig at det blir laget reklamefilm med de samme barna og pad-ene. I skoletida. For Apple.

Flere reagerer nå som reklamen er sluppet, og skoledirektøren i Oslo erkjenner at ting kanskje burde vært gjort på en anna måte.

Advarte, men ble ikke hørt

Reklamen er spilt inn ved tre ulike, offentlige skoler i Oslo. Foreldre har protestert på produksjonen av reklamen i over ett år, blant annet gjennom leserinnlegg hos Aftenposten.

– Skoleledere, hvem er dere lojale mot?, spør fem av foreldrene, og antyder at svaret for mange av lederne vil være Apple Inc.

  • Filmen er en del av en kampanjeside hos Apple med overskriften "For oslo­skolene var iPad det beste valget", og du kan se reklamen her.
  • I reklamenfilmen klippes det mellom idylliske klasseromscener, og rektorer som roser Ipad som læringsverktøy.

En av foreldrene som skrev det opprinnelige innlegget hos Aftenposten, har også kommentert det endelige resultatet.

– Filmen viser med all tydelighet at vi hadde grunn til å reagere. Vi prøvde å si ifra på forhånd, men ble ikke hørt. Er det virkelig skolens oppgave å lage reklame for Apple, sier Trine Berglie Spjeldnæs.

– Fikk bakoversveis

Forfatteren Maja Lunde har tidligere uttalt seg kritisk til den store rollen skjermer har fått i barns liv, blant annet her i kode24. Hun oppfordrer til at hele reklamen nå bør slettes.

– Når ble det greit at norske lærere og elever stiller opp gratis i reklamefilm for et av verdens største selskaper? Hva ville vi sagt hvis det var Coca-Cola eller McDonalds? spør Lunde i et innlegg på sin Facebook-side.

Hun sier til TV 2 at flere fortvilte foreldre har kontaktet henne etter å ha reagert på filmen. Lunde mener det fremstår som om Oslo-skolen er i lomma på Apple.

– Jeg fikk bakoversveis da jeg så hvor ille den var. Alle reklameflosklene fra tekgigantene er fullstendig tatt i bruk av Oslo-skolen. Hvor er den kritiske sansen? spør Lunde.

Angrer ikke på valget

Saken ble først omtalt av Klassekampen, som også har fulgt opp temaet.

Apples ønske om å lage en reklame fra Osloskolen, ble innvilget av utdanningsdirektør Marte Gerhardsen.

– Vi kjenner oss ikke igjen i mye av kritikken som kommer fram her, men vi forstår også noen kan være skeptiske til at Apple fikk lov til å lage en film, sier hun til TV 2.

– Angrer Utdanningsetaten på at dere la til rette for reklamefilmen? spør TV 2.

– Nei, vi synes lærerne får fram det gode arbeidet som gjøres på våre skoler, sier Gerhardsen.

Hun sier til Aftenposten at filmen aldri skulle brukes som reklamefilm, selv om den nå blir oppfattet som nettopp det. Den skal være en informasjonsfilm, og «kun publiseres på nettsiden til Apple og bli brukt i presentasjoner for interessenter i utdanningssektoren».

Saken skal ikke ha blitt luftet med daværende skolebyråd Sunniva Holm Eidsvoll fra SV.

Tvangsflyttet kritisk lærer

Dagens skolebyråd, Julie Remen Midtgarden fra Høyre, mener skolene ikke burde deltatt i reklamen.

– Jeg ønsker ikke produktreklame i skolen, eller at Oslo-skolen skal brukes til å reklamere for enkeltaktører, sier hun til Aftenposten.

Midtgarden har også signalisert at Osloskolen skal redusere Ipad-bruken.

Det hører også med til historien at en av skolene i filmen, Trosterud, også har vært gjennom flere runder med Ipad-bråk.

En lærer ved skolen fikk skriftlig advarsel for å ha valgt penn og papir foran Ipad i en situasjon der han mente det var bedre for elevene. Læreren ble senere flyttet vekk fra skolen, mot sin vilje.