Metas årlige to dagers virtuelle konferanse Meta Connect ble arrangert denne uka. Ifølge Meta selv var fokuset på kunstig intelligens (AI), virtuell-, mikset, og augmentert virkelighet.
kode24 har spurt VR-arkitekt Kim Baumann Larsen om hva du som utvikler bør få med deg fra konferansen.
- De nye smartbrillene i samarbeid med Ray-Ban synes jeg var det mest interessante som ble annonsert. Det er briller som kan gi nytte hverdagen for mange og spennende muligheter for utviklere. Samtidig er det problematisk at Meta vil vite hva brukerene ser og hører i enda større grad enn i dag, sier Larsen til kode24, som i denne forbindelsen vil uttale seg som privatperson.
Kunstig intelligens i sentrum
Larsen har snakket med flere andre utviklere om Connect.
- Vi synes det var påfallende lite fokus på VR i Zuckerberg sin keynote. Quest 3 brillene fikk jo plass, men det meste ved dem var kjent på forhånd.
I stedet var det kunstig intelligens, eller AI, som var i sentrum.
- Selv om AI er viktig for å lage bedre VR-opplevelser, handlet det meste om bruk av kunstig intelligens på Metas sosiale plattformer som Messenger og Instagram, sier Larsen.
«Noen analytikere peker på at salget av VR-briller i 2023 bare er marginalt større enn under høyden av interessen for VR i 2017.»
Roblox-samarbeid
Han legger til at det er for tidlig å si noe om det nye Meta for Business-programmet.
- Mange utviklere har brent seg på tidligere slike programmer fra Oculus/Meta fordi de har fått mangelfull oppfølging. Hvorvidt det denne gang faktisk blir en god løsning avhenger av at Meta får orden på system- og programvareløsningene som ligger i bunn og i tillegg tilbyr god og responsiv brukerstøtte til utviklerne.
Ifølge Larsen har Meta fra starten av hatt veldig god maskinvare, men ikke klart å utnytte hele potensialet. Dette skyldes at programvaren på systemnivå ikke har vært av samme kvalitet.
- Sammen med satsingen på rimelige VR-briller, som vi vil få se mer av i 2024, viser Meta at de ønsker at flest mulig raskest mulig skal få tilgang til XR-teknologi. Dette kombinert med senkingen av aldersgrensen for bruk til 10 år og Roblox-samarbeidet peker på en fornyet satsing på gaming og ungdom som en ny og viktig målgruppe.
Ingen unikt gode apper
Når det gjelder Quest 3-brillene, sier Larsen at de har mange attraktive funksjoner som pannekake-optikk, bedre grafikk, høyere skjermoppløsning og et lettere og mindre design.
- Små kontrollere er også gunstig hvis de har klart å gi de like god tracking som de gamle. Mixed reality funksjonaliteten er på papiret god og vil gjøre det enklere og mindre skummelt for folk å bruke brillene, men Meta har ingen unikt gode applikasjoner enda som utnytter denne funksjonaliteten, sier han.
- Det er ikke så mye prat lenger om metaverset. Er vi inne i en VR/AR-vinter?
- Noen analytikere peker på at salget av VR-briller i 2023 bare er marginalt større enn under høyden av interessen for VR i 2017. Gitt at VR/AR ennå ikke er en teknologi alle må ha, ser jeg en tilsynelatende redusert interesse for teknologien. Nå mest som et resultat av den makroøkonomiske situasjonen i verden. Om vi er inne i en XR-høst eller -vinter er det for tidlig å si noe om, sier Larsen.