Vi i kode24 har spurt en rekke utviklermiljøer i Norge om hvordan de forholder seg til hjemmekontor eller hybridkontor – og om hvorvidt de har spesielle regler for dette i sin bedrift.
I tillegg til å spørre om hjemmekontorordningene i store selskaper, har vi også spurt mindre konsulentselskaper. Kanskje det er forskjeller mellom store og små selskaper i hvordan det med hjemmekontor håndteres?
«Vi trenger ikke styre hjemmekontor fra toppen»
Ole Jakob Høgset jobber som "Head of People" i konsulentselskapet People Made Machines, som består av seks personer. Halvparten av de ansatte har tekniske roller: En CTO, en utviklingssjef og en seniorutvikler. De er for øyeblikket i gang med å rekruttere flere.
– Hvilke regler har dere for hjemmekontor hos dere?
– Vi har stor fleksibilitet, og alle ansatte kan jobbe hjemmefra så mye de måtte ønske så lenge det passer med kundenes behov. Vi ønsker derimot at de ansatte skal være noe på vårt eget kontor for å for å bygge kulturen vår, men har ingen fastsatte regler på dette.
«Vi har stor fleksibilitet, og alle ansatte kan jobbe hjemmefra så mye de måtte ønske så lenge det passer med kundenes behov.»
Veksler mellom hjemmekontor og kontor
Høgset forteller at de som et relativt nyoppstartet selskap ikke har rukket å eksperimentere med ulike former for hjemmekontor-regler.
Men de har ingen planer om å endre på dagens ordning – som altså er en hybridløsning der ansatte bestemmer selv i samråd med kunden, men hvor det oppfordres til å komme på kontoret for å bygge kultur.
– Hvor stor andel av utviklerne deres jobber fra hjemmekontor i dag?
– Alle tekniske ressurser hos oss – og resten av selskapet også – veksler mellom hjemmekontor og kontordager. Noen har faste dager på kontoret og noen velger å ta det mer sporadisk, hvor også kunden de er utleid til har endel å si, sier Høgset.
Mer kontroll over hverdagen
– Hvordan er erfaringen med hjemmekontor eller hybridkontor så langt?
– Erfaringene er positive. De ansatte har mer kontroll over arbeidshverdagen og hvor det ser ut til å fungere godt for de fleste. Data på produktivitet, trivsel og så videre har vi ikke samlet inn da våre tre tekniske ressurser har jobbet her i kun noen måneder hittil.
– Hva er de største ulempene med hjemmekontor?
– Slik jeg ser det så er de største ulempene knyttet til redusert teamdynamikk og færre spontane diskusjoner, som kan være viktige for kreativitet og problemløsning. Noen kan også oppleve mer isolasjon, noe som påvirker trivselen over tid.
«Slik jeg ser det så er de største ulempene knyttet til redusert teamdynamikk og færre spontane diskusjoner.»
Høgset mener de største fordelene med å kunne velge hjemmekontor etter behov, er fleksibiliteten og økt balanse mellom jobb og fritid.
– I tillegg har mange opplevd å spare tid på pendling og kan føle seg mindre stresset når de kan jobbe fra et miljø de selv velger.