Denne artikkelen ble første gang publisert 23. august 2022. Petter opplyser at han har lagt til en masse ny funksjonalitet i Festivalguide-appen siden den gang – og vi republiserer den i anledning Øyafestivalen!
Jeg er veldig glad i Øyafestivalen. De tar med seg noen av verdens beste artister til nabolaget.
Men, det digitale rundt festivalen har ikke alltid vært like bra de siste årene. Et par uker før festivalen viste de "Kommer snart…" under programmet i appen (som er gjemt i en burger-meny 🙃), selv om det allerede var ute på nettsiden.
Om ikke Øya prioriterte app, så tenkte jeg at jeg kunne slenge sammen noe som kunne gi meg det jeg trengte: En enkel oversikt over programmet, helst med mulighet til å lage en egen plan og få varslinger når artistene i min plan skulle spille.
Men, er det noe man kan få til på en uke?
Tydeligvis, om man bare er litt hard på prioriteringene.
Må ha/bør ha 🤔
Etter en uke med litt koding på kveldstid hadde jeg noe som fungerte for meg. Arbeidet startet med en liste over all ønsket funksjonalitet som jeg plasserte i kategoriene Må ha eller Bør ha.
Under Må ha stod det ting som "liste over alle konserter" og "app-ikon", mens på "Bør ha" skrev jeg ned ting som "detaljer om artist", "varslinger", "Apple Watch-app" og "widget".
Hovedfunksjonen, "Liste over alle konserter", er teknisk sett enklere sagt enn gjort. Hvor skulle jeg finne dataen? Fantes det noen API-er, eller måtte jeg bygge noe eget? Burde jeg ha noe som var realtime? Burde jeg sende automatiske varsler ved endringer i programmet?
Jeg så på forskjellige løsninger for enkel hosting av data, men alt virka som litt mye styr… Samtidig som jeg tenkte gjennom alternativene, begynte jeg å modellere klassene. Og for å teste at oppsettet virka OK, trengte jeg noe testdata. Og hvilken data er bedre enn ekte data?
Jeg kopierte konsertoversikten inn i koden, og fikk den vist frem på en en enkel måte. Og vet du hva? Det fungerte så godt at jeg like godt kunne krysse ut punktet "Liste over alle konserter" fra listen min.
Hvorfor gjøre det komplisert når man kan gjøre det enkelt?
Jarle ville lære bort matte med Squid Math - det ville ikke Apple ha noe av
En liten fartsdump… 🛑
OK, så godkjente ikke Apple den første versjonen av FestivalGuide i App Store. De mente at appen ikke ga nok verdi.
Jeg er enig med Ingrid som mener at "Lanserer man en løsning uten bugs, har man lansert for sent", men der var Apple uenige.
Jeg brukte noen dager på å lage et system som hentet metadata om artistene, la til muligheten til å lage en egen plan og la til varslinger før konsertene, og prøvde på nytt. Appen ble fort enda mer mer nyttig…
Lansering 🚀
Lørdagen før Øya, så var appen klar i App Store.
Og på søndagen så jeg at Øya hadde lagt ut en ny app, ikke som en oppdatering, men som en helt ny app.
Jeg så også at de hadde gjort en såpass slapp innsats på SEO at min uoffisielle app dukket opp først om man søkte på "øya".
Deres egen app hadde helt klart mer data og estetisk sans enn min, men det gjorde den også mer tungvindt. Og at den er bygget som et skall rundt nettsidene deres førte til en del problemer. Under festivalen kunne plutselig ikke appen vise noe data. Og om språket var satt til engelsk, fungerte svært lite i appen.
Øya sin offisielle app endte opp med en rating på 1,6 mens min havnet på 5,0. Deres havnet på 1. plass i musikk-kategorien, mens min havnet på 4. plass. Jeg gjorde ikke noe annen markedsføring enn å dele appen med noen kollegaer og venner.
Sånn får Kron brukt samme kode på web og app med React Native for Web
Litt perspektiv 👀
Men! Dette er ikke en historie om at deres app er totalt håpløs – den er nemlig ikke det. Den er bare såpass ambisiøs at de har endt opp med å nedprioritere hva brukerne faktisk trenger: En stabil app som kan si hva som spiller når og hvor.
For å lage en egen plan i Øya sin egen app måtte man registrere seg som Øya-kompis. Hvem orker det midt i Girl in Red-moshpitten? Og hvor mye verdi gir det Øya kontra hvor mye det irriterer brukerne?
Jeg har en forståelse for at Øya har interne bedriftsmål som gjør at de tok valget om at man må registrere seg, men selv med satte mål kan man ikke glemme at brukere er faktisk er ekte mennesker.
De kunne valgt å spørre alle på vei inn til Øya om å oppgi e-posten sin, men terskelen for å forstyrre folk er en del litt høyere når man må se folk inn i øynene.
En knapp i Vipps-appen samla inn over 90 millioner til Ukraina
En øvelse i MVP 🔬
Da jeg startet med dette prosjektet var ikke målet å lage Norges 4. mest nedlastede musikk-app i App Store. Den var å løse et problem jeg hadde.
Men nå som Øya er ferdig, sitter jeg igjen med en større forståelse for hvor viktig det faktisk er å naile den ene funksjonen som faktisk gir folk verdi, før man begynner på Bør ha- eller Ting som bare Petter vil ha-kategoriene.
Kanskje fordi jeg ikke kunne begynne på Apple Watch-appen (som jeg plasserte i Ting som bare Petter vil ha-kategorien) uten å faktisk lage en skikkelig MVP, endte appen opp bedre.
Jeg tror også fraværet av en sjef, pluss tilstedeværelsen av en veldig hard deadline, også hjalp. Spillelister med masse bra musikk fra årets Øya-booking bidro også!
Nå er planen å oppdatere FestivalGuide for å vise flere norske festivaler. Har du noen festivaler du vil at jeg skal legge til? Si ifra i kommentarfeltet eller send meg en mail. 👋
Bonus - et par bookingønsker om noen i Øya-ledelsen leser denne saken: 🤭
- Tyler, The Creator
- Poppy
- Breakbot