Posten må kutte 250 ansatte – kan ikke svare på om utviklere må gå

Det er for tidlig å si om utviklere mister jobben når Posten Bring skal spare én milliard fram mot 2026.

Posten Bring skal kvitte seg med 250 årsverk, og flere nedbemanninger kan være i vente. Det er foreløpig uklart om utviklere blir berørt. 📸: Gorm Kallestad / NTB
Posten Bring skal kvitte seg med 250 årsverk, og flere nedbemanninger kan være i vente. Det er foreløpig uklart om utviklere blir berørt. 📸: Gorm Kallestad / NTB Vis mer

Posten Bring skal kutte én milliard kroner i kostnader innen 2026. Dermed kuttes 250 årsverk fra stab og støttefunksjoner, melder Frifagbevegelse.

Nyheten ble først meldt i medlemsbladet for postansatte, Posthornet.

Det er for tidlig å si, sier Kenneth T. Pettersen til kode24 når han blir spurt om kuttene vil påvirke utviklere som jobber i konsernet.

Pettersen er pressesjef i Posten Bring.

Ikke avklart på en måned

Pettersen sier til Frifagbevegelse at det er en krevende beslutning å skulle redusere antall årsverk.

– Samtidig handler dette om konsernets fremtid, og vi anser disse tiltakene som helt nødvendige for å skape varig endring som gjør konsernet mer konkurransedyktig i årene som kommer, sier han.

Pettersen anslår ovenfor kode24 at de i slutten av oktober vil kunne si mer om hvilke ansatte som blir berørt.

Frifagbevegelse melder samtidig at noen av kuttene skal skje ved konsernets hovedkontor i Oslo, og også på regions- og divisjonsnivå.

I tillegg skal det være flere kutt på vei, og dette vil det komme informasjon om i slutten av oktober, sier Posten Bring til Posthornet.

Satset inhouse i februar

Flere av utviklerne som jobber i Posten Bring, har relativt kort tid som ansatte inhouse.

Konsernet har i stor grad basert seg på konsulentbruk, men kunne i februar fortelle at de hadde økt antallet IT-ansatte inhouse.

Jan-Erling Borowski, produkteier for Posten-appen, sa da til kode24 det var besparelser for selskaper å ha fast ansatte framfor en konsulent.

– Det spiller nok en rolle for mange - inkludert oss selv, svarte han på spørsmål om hvorfor flere selskaper som både Posten og Tine har valgt å ansette flere inhouse.