kode24 har den siste tiden hatt flere artikler om selskapet Protectia, og hvordan flere norske domeneselskaper (registrarer) opplever at kundene deres blir oppringt av dem:
- Først gikk Domeneshop ut med en melding om det de kalte aggressivt telefonsalg fra Protectia / EyeonGroup, og listet dem opp som "domenesvindler". Nordmenn skal ha fått regninger for produktet EyeonID selv om de takket nei.
- Senere gikk Webhuset ut, og advarte sine kunder mot Protectia.
Advarer 25.000 domene-kunder: «Hold dere unna!»
Nå har også domeneselskapet Pro ISP gått ut med en melding til sine kunder om Protectia, og ber dem være «oppmerksom på svindelforsøk».
Dette varselet handler, i likhet med andre, om hvordan Protectia hevder å ha et samarbeid med registraren – noe Protectia gjentatte ganger har nekta for at de gjør.
Men nå kan kode24 presentere lydopptak som viser hvordan en selger hos Protectia gjør nettopp det.
«Og vi har et samarbeid nå, med Pro ISP.»
Nekter for samarbeid-påstander
I saken om Domeneshop, skal telefonene ha kommet som følge av et faktisk samarbeid inngått av Domeneshops eier Miss Group.
Men når det gjelder Webhuset og Pro ISP, finnes det ikke noe samarbeid. Likevel hevder flere at selgerne oppgir at de ringer «i samarbeid med» eller «på vegne av» registrarene.
kode24 har vært i kontakt med Protectia-eier Eyeon Group flere ganger i forbindelse med disse sakene, hvor de nekter for dette. CEO i Protectia-eier Eyeon Group, Fredrik Björklund, sier også i denne runda at de hverken har eller påstår å ha noe samarbeid med verken Domeneshop, Webhuset eller Pro ISP.
– Vi har heller ikke kommunisert noe til våre trente selgere om at det finnes noe samarbeid, og dermed ikke til våre kunder heller, sier han til kode24.
Men igjen: Opptaket forteller en annen historie.
Domeneshop-kunder takka nei, fikk regning på 5.000,-
«Vi har et samarbeid»
Mange har tatt kontakt med kode24 for å fortelle om sin opplevelse etter å ha blitt ringt av selgere fra Protectia, blant annet Hallgeir Gustavsen.
Han ble oppringt tirsdag morgen denne uka, og tok opp deler av samtalen.
🔊 Her er et utdrag fra samtalen, som kode24 velger å publisere for å vise hvordan i alle fall én av selgerne deres har opptrått:
– Hvor sa du at du ringte fra, forresten? spør Gustavsen i samtalen du hører over.
– Vi ringer fra ID-beskyttelsesselskapet Protectia, som beskytter alle domener hos Pro ISP, svarer selgeren på svensk.
– Og vi har et samarbeid nå, med Pro ISP, påstår selgeren.
Han sier videre at de beskytter «alle norske domener».
– Jeg får et sånt flashback av de som ringte i gamle dager fra "Gule Sider", men som egentlig var "Gule siden" eller "Gul side-eller et eller annet tull", sier Gustavsen, som jobber som markedsføringsekspert, til kode24.
Domeneshop solgt – nå er svensker de største .no-selgerne
Skal kjøre "intern granskning"
kode24 har før publisering gitt Björklund det samme klippet som over, for å høre om han fortsatt nekter for at de påstår å samarbeide med folks registrarer i salgssamtaler.
– Jeg forstår at det kan skje misforståelser i kommunikasjonen mellom våre selgere og potensielle kunder. Om det har kommet uttalelser som kan tolkes som at vi har et samarbeid med Pro ISP, vil jeg være tydelig på at dette ikke er riktig, sier han til kode24 etter å ha blitt tilsendt klippet.
– Jeg skal høre på lydklippet du la ved og bruke det som en del av vår interne granskning. Hvis vi oppdager noen avvik fra våre retningslinjer for salgssamtaler, vil vi iverksette passende tiltak for å sikre at det ikke skjer igjen.
«Jeg forstår at det kan skje misforståelser i kommunikasjonen mellom våre selgere og potensielle kunder.»
Hevder seg angrepet
Videre mener Protectia-sjefen at artiklene til kode24 ikke speiler virkeligheten.
– Vi hevder og fortsetter å hevde at artiklene inneholder faktafeil, og at det holdes tilbake viktig informasjon, enten bevisst eller ubevisst, sier Björklund i Protectia om kode24-artiklene, og viser blant annet til at vi ikke skriver om hva produktene til Protectia er.
Når det gjelder hvorfor norske registrarer som Domeneshop, Webhuset og Pro ISP skulle ha noen interesse av å lyve om hva kundene deres opplever, sier han blant annet:
– Artiklene som er skrevet kan ikke oppfattes som noe annet enn den harde virkeligheten i dagens konkurransesituasjon. Det hele er utformet som et angrep, og sprer feilaktig informasjon om vår tjeneste på bekostning av kundenes sikkerhet, sier han.
Etter å ha gitt oss en definisjon på hva svindel er, "å villede noen med viten og vilje", hevder han at Protectia ikke driver med dette.
– Dette handler altså ikke om å lure kunder, men heller at én enkelt selger kan ha uttrykt seg feil om vårt selskap og våre samarbeid.
– Folk vil ikke virke dumme
– Som en som jobber mye med salg og det å hjelpe kundene sine, så mener jeg jo at det å ha en ærlighet både ovenfor seg selv og andre er veldig viktig, sier Gustavsen, som altså takket nei til tilbudet fra Protectia.
Han beskriver Protectia-selgeren som den typen selger som setter hele bransjen i dårlig lys.
– Han klarer å bruke en del ord og uttrykk som er akkurat fremmede nok til at folk ikke forstår hva som skjer, eller at det høres ut som noe som faktisk finnes, sier han videre.
– I tillegg så er folk altfor dårlige til å si fra om at de ikke forstår, eller til å be om forklaring. I samtalen kan du merke at selgeren ikke er vant til å forklare når folk stiller spørsmål. Han får sikkert ikke så mange. Folk vil ikke virke dumme, og det kan svindlere benytte seg av, sier Gustavsen.
Han har domenet sitt hos Pro ISP, og roser selskapet for måten de har håndtert saken.
– Jeg synes at Pro ISP har håndtert saken bra. De var veldig hyggelige og behjelpelig da jeg snakket med dem etterpå.
kode24 har foreløpig ikke fått svar på våre spørsmål til Pro ISP.