Det er ingen hemmelighet at det offentlige kan slite med å få ansatt utviklere og andre arbeidstakere med spesialisert utdanning.
Som tidligere omtalt i kode24, så gikk Lånekassa foran med et forsøk på å løse sine utfordringer på området. De valgte å ansette folk på fast hjemmekontor, og sier de har hatt god erfaring med prosjektet.
Lånekassen fant ikke folk – løsningen ble hjemmekontor
En ny rapport, laget for Kommunal- og Distriktsdepartemenetet (KDD), har også sett på blant annet prosjektet til Lånekassa.
– Rapporten gir verdifull innsikt og et godt kunnskapsgrunnlag. Anbefalingene i rapporten viser at desentraliserte arbeidsplasser kan gi positive effekter for flere, sier kommunal- og distriktsminister Erling Sande.
Må dele mer av suksesshistoriene
På KDDs egne sider blir rapporten oppsummert med at det er «gode muligheter for desentraliserte arbeidsplasser i staten».
Så, hva er en desentralisert arbeidsplass?
- Denne artikkelen skrives for eksempel fra en sånn arbeidsplass. Jeg sitter nå på et hjemmekontor i en kjeller en drøy time utafor Oslo.
- Hadde Aller Media hatt kontorer i Nord-Norge, og jeg hadde skrevet saken derifra, så hadde det også vært en desentralisert arbeidsplass.
- Og i tillegg: Om jeg hadde jobbet for kode24 fra en leid plass i et kontorfellesskap utenom konsernet, hadde det også oppfylt kriteriene forskerne har sett på.
Funksjonsnedsatt: «Hjemmekontor er tilrettelegging!»
Det sagt, statlige virksomheter bruker i all hovedsak de to første eksemplene; hjemmekontor og «distriktskontor».
Forskerne har også laget en liste med anbefalinger, som skal tilrettelegge for at også flere virksomheter kan vurdere om dette passer for dem.
De anbefaler blant annet at myndighetene og virksomhetene må bli flinkere til å fortelle om suksesshistoriene, blant annet når det gjelder gevinstene. For virksomhetene som tar spranget, er det også viktig at de er forberedt.
IT-kompetanse viktig for mange
Virksomhetene er blant annet bedt om å rangere hvor viktig flere forhold er for at virksomheten skal legge til rette for alternative kontorformer.
- Det å «å rekruttere IT-kompetanse» kommer ut som tredje viktigst. 49 prosent oppgir at dette er «viktig» eller «svært viktig» for dem. Mangel på kompetanse er også oppgitt som forklaring til økt konsulentbruk tidligere.
- Om vi kun ser på virksomhetene som svarer svært viktig, kommer behovet for å rekruttere IT-kompetanse som nummer to på lista, med 21 prosent.
- Blant virksomheter som allerede bruker eller har tillatt folk å jobbe fra andre steder enn det tradisjonelle kontoret, er rekruttering og kompetanse et viktig argument for 40 prosent.
- Andre svarer mer generelt på at det handler om kompetanse. Flere av de spurte er også åpne om at dette handler om å skaffe et konkurransefortrinn mot privat sektor.
Staten bruker fortsatt mer på konsulenter, og pila snur neppe i år
Ledernes bekymringer
– Strukturelt sett ser ordningen ut til å fungere bra i organisasjoner som er tilpasset digitale arbeids- og kommunikasjonsformer og der en god del arbeidstakere jobber desentralisert, skriver forskerne i rapporten.
Dette speiler seg i kapittelet som omhandler utfordringene ved andre kontorformer enn det klassiske kontoret der «alle» sitter sammen.
De fleste ansatte sier seg riktignok fornøyd med å kunne jobbe fra andre steder, enten av hensyn til å slippe pendling eller beholde en spennende jobb selv om familien av andre årsaker må flytte.
Samtidig er det også flere som påpeker at «det er viktig å ikke bare åpne opp for desentralisert arbeid uten å ha gjennomtenkte rutiner, metoder og løsninger for hvordan man kan få det til best mulig.»
I tillegg er det en viss skepsis blant flere ledere som er intervjuet:
- 68 prosent av lederne pekte på samarbeid som en utfordring.
- 39 prosent av lederne viste til utfordringer rundt HMS og arbeidsmiljø.
- 37 prosent av lederne var bekymret for læringsfellesskapet.
- 34 prosent av lederne fryktet svekket lojalitet til egen linjeledelse.
Skeptiske sjefer tok feil: Mer effektive med hjemmekontor
Flere gjør som Lånekassa
Selv om Lånekassa er det mye brukte eksempelet på å ha en desentralisert IT-avdeling, er det også flere statlige virksomheter som har tenkt på samme måte. Det kan tyde på at forskerne har rett i at det må gjøres mer for å løfte fram suksesshistoriene.
I rapporten vises det blant annet til at NAV har brukt virkemiddelet for å skaffe IT-kompetanse. Dette har de holdt på med siden 2001.
Politiets IT-enhet har også opprettet en egen «hybridavdeling», for å rekruttere teknologer fra hele landet. Disse skal jobbe delvis fra hjemmekontor, og delvis fra nærmeste politistasjon.