Den siste uken har norske Facebook-brukere fått opp et varsel når de logger inn på sin Facebook.
Der blir man bedt om å samtykke til at Meta fortsatt kan bruke personopplysninger til markedsføringsformål eller man blir spurt om man vil betale for å slippe.
Dette er ren utpressing, mener fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
Mange er avhengig
– Meta skal ikke kunne ta betalt for å sikre forbrukere grunnleggende rettigheter, slik som personvern, mener Myrstad.
– Mange er avhengige av Facebook og Instagram for å organisere livene sine og holde kontakten med venner, og det finnes i realiteten ingen fullverdige alternativer.
– Det vet selvfølgelig Meta, når de nå tvinger brukerne til å velge.
Jeg betalte 149,- for Facebook, så du slipper
Ville tenkt seg om to ganger
Forbrukerrådet tror ikke at Meta gjør dette for å få flest mulig til å betale, men heller for å kunne vise til at folk har fått et valg og «samtykket» til fortsatt overvåking.
– Vi ville tenkt oss to ganger om før vi valgte å betale. Betalingsløsningen gjør at du slipper reklame, men Meta kommer ikke med noen lovnader om at de vil slutte å overvåke deg og hva du gjør på nett, sier Myrstad.
NTB har bedt Meta om en kommentar til saken, men hadde ikke fått svar tirsdag kveld.