Hva gjør du om folk velger bort søkemotoren du har lagt masse ressurser og prestige i?
Om vi skal basere oss på valgene til Microsoft, kan du prøve å trigge noen popups hos brukere som har valgt å bruke Google til søkene sine.
Samtidig virker ikke det å ha tilstrekkelig effekt for giganten, som nå virker å satse på en ny strategi:
«Å kle seg ut».
Eget design for søk etter Google
Det er nemlig lett å la seg forvirra av hvordan søkemotoren Bing framstiller treffene for "Google", melder The Register.
- Om du bruker Edge, og søker på Google i adresselinja, så styres du til en tilpasset oversikt over søkeresultatene fra Bing.
- Ved et kjapt overblikk er det nemlig lett å tro du er på Googles egne sider. Googles tradisjonelle Doodle dominerer skjermen, og midt på siden finner du søkefeltet slik du kjenner det hos Google, med fokus satt.
- Siden er også "forhåndsscrollet", slik at det tradisjonelle søkefeltet hos Bing ikke vises hos brukeren.
Se selv
Bleeping Computer har undersøkt om det er andre søkemotorer, som er blitt behandlet på samme måte. Ifølge dem gjelder det bare Google og Yandex, Russlands største søkemotor. Sistnevnte viser samme design som hos Google.
De øvrige presenteres på samme måte som DuckDuckGo, uten noen alternativ stil, slik du kan se i eksempelet nedenfor.
🔎 Du kan selv se nærmere på forskjellen, ved å trekke delelinja mellom høyre og venstre:
Lett å ta som kompliment, men...
Google har også konfrontert Microsoft med valget. Parisa Tabriz, VP i Google og GM for Chrome, har skrevet et innlegg på X om saken.
Der skriver hun at selv om det er lett å ta etterligningen som et kompliment, så mener hun at det kun er en ny taktikk i en lang rekke av triks fra Microsoft for å forvirre brukerne og begrense valgmulighetene deres.
– Nytt år, nytt lavmål, skriver hun, og tagger Microsoft.
Flere medier har bedt Microsoft om en kommentar, men skriver at de så langt ikke har mottatt dette.
PS: The Verge har også samlet en egen oversikt over lignende grep fra Microsoft.