Som kode24 tidligere har meldt, skulle Tilsynet for universell utforming av ikt (UU-tilsynet) i år fokusere på skolesystemer. Og de utførte blant annet tilsyn med skolesystemer i kommunene Bergen, Sunnfjord, Stavanger, Trondheim, Bodø og Tromsø.
Fem av dem fikk i juni krav om å rette opp i tilgjengelighetsfeil innen august.
Slakter skolenes systemer: - Urovekkende!
- Det er urovekkende at det er så mange og omfattande brudd på krava i de digitale læremidlene som er testa, sa tilsynsdirektør Malin Rygg da.
Nå har Trondheim, som første kommune, rydda opp.
Skal bli flinkere
- Vi håpar at tilsynsprosessen gir motivasjon til å fortsette å få på plass god universell utforming for digitale læremidler, som ikke har vært under tilsyn i denne omgangen. Alle elever fortjener å kunne delta i skolen på like vilkår. Dette er et viktig steg i riktig retning, sier UU-tilsynets sjef Rygg i en pressemelding.
- Tilsynsprosessen har gitt oss enda bedre innsikt i hva det vil si å ha gode universelt utforma digitale læremiddel og andre nettressurser, sier Bjørn Helge Græsli, kommunalsjef for støtte, utvikling og innovasjon i avdeling for oppvekst og utdanning i Trondheim kommune.
- Kommunen er fornøyd med at tilsynet ble avslutta, og vi vil i samarbeid med våre leverandører fortsette å ha opperksomhet rundt universell utforming.
UU-tilsynet setter av hele 2023 til én sektor: - Går inn der risikoen er stor
Ikke-tekstlig innhold
Nøyaktig hvilke krav til universell utforming og tilgjengelighet som ble brutt finner du på UU-tilsynets nettsider, i tilsynsrapporten deres.
Her kan du se at tilsynet fant brudd på 7 av 12 krav i Trondheim sin Campus Matte, og brudd på 9 av 12 krav i systemet Salaby.
For Campus Matte fant de blant annet brudd på disse kravene:
Som eksempel skriver UU-tilsynet følgende om brudd på det første punktet:
"Feila som er avdekka gjer at brukarar som har vanskeleg for å oppfatte visuelt innhald, ikkje alltid får visuelt innhald presentert i alternativt format. Til dømes skal ein person med nedsett syn få lest opp tekstalternativ som formidlar innhald i ikkje-tekstleg informasjon."