Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung meldte i vår at 80 prosent av offentlig sektor skulle ha tatt i bruk kunstig intelligens (AI) innen 2025.
– Det er langt igjen til digitaliseringsministerens mål, konkluderer riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen. Uttalelsen kommer i forbindelse med lansering av en rapport om temaet.
– Digitalisering og bruk av kunstig intelligens vil være helt avgjørende for å lykkes med å opprettholde den norske velferdsstaten. Denne rapporten viser at Norge har havnet bakpå, sier han.
80% av det offentlige skal bruke AI: «But WHY?»
Peker på departementet
Riksrevisjonens har undersøkt «rundt 200 statlige virksomheter», og av disse er det under halvparten som har erfaring med bruk av AI. Selv om enkelte deler av staten ligger langt framme, så er det få aktører som har tatt i bruk komplekse AI-løsninger.
Av de som har tatt i bruk AI, så har 56 prosent tatt i bruk én til tre løsninger. Bare rundt ti prosent har tatt i bruk ti eller flere AI-verktøy.
– Den samlede innsatsen er for svak gitt ambisjonen om at Norge skal ha en infrastruktur for kunstig intelligens i verdensklasse, skriver de i en ny rapport om statusen når det er i underkant av fire måneder igjen til Tungs selvpålagte tidsfrist.
Anbefalingen fra Riksrevisjonen er at Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet må styrke sin rolle som pådriver.
Det bør også ta en mer aktiv rolle for å samordne og stimulere til ansvarlig bruk av AI i offentlig sektor.
Ikke overrasket
– Riksrevisjonens rapport bekrefter det vi har antatt. Vi skal styrke samordningen og styringen for at offentlig sektor skal kunne utnytte mulighetene som ligger i bruk av kunstig intelligens, sier Tung i en pressemelding.
Hun argumenterer med at det også var selve årsaken til at selve departementet ble opprettet.
Tung trekker fram at det er positivt at så mange virksomheter i staten har tatt i bruk AI til nå, og gjentar også målet som er blitt kritisert.
– Jeg har satt et mål om at 80 prosent av hele offentlig sektor skal ta i bruk kunstig intelligens innen 2025. Det er fordi jeg mener det er viktig og riktig å sette mål. Kunstig intelligens er verktøyet vi trenger for å sikre bedre, tryggere og enklere tjenester, sier Tung.