(Denne artikkelen er løst basert på vår siste bloggpost om vår hybride arbeidshverdag)
Pandemien viste oss at det er fullt mulig å gjøre en utmerket jobb uavhengig av hvor man befinner seg, og at større frihet og bedre kontroll med egen tid gjorde hverdagen mye bedre for mange av oss.
Derfor har vi i NAV IT utfordret måten vi jobber på. Vi har tatt innover oss at hverdagen ikke alltid er inne på kontoret, og at det som var normalen i 2020 ikke er det samme to år senere.
Istedenfor å tvinge klokken tilbake ser vi heller framover mot moderne arbeidsformer, helt uten “oaser”. Og husk: “fritid” må ikke under noen omstendigheter forveksles med å oppholde seg i en annen sone av kontorbygget.
Nedenfor følger noen punkter om hva vi har lært og hvordan vi har valgt å jobbe. YMMV.
«I NAV har vi ikke ett verktøy "to rule them all", heller ikke ett verktøy for hele organisasjonen.»
#1. Optimaliser for fart og flyt i teamet
Alle har sin unike tidskabal som må legges riktig for å få dagen sin til å gå opp. Dette klarer folk å løse helt fint på egenhånd i samarbeid med de andre på teamet.
I NAV har vi vært gjennom en enorm endring av organisering av team slik at teamene har mer eierskap til sin verdistrøm eller domene, og kan arbeide mer selvstendig med mindre tidkrevende koordinering og mental belastning.
Så lenge teamet har tilgang til de riktige verktøyene for å løse oppgaven sin på en god måte spiller det ingen rolle om medlemmene sitter på Helsfyr eller Haugesund.
“Asses in seats” på et kontor har aldri vært en god metrikk for å måle noe som helst, og minner mest om en sub-optimal organisering eller i verste fall en mistillit til at teamene er i stand til å gjøre jobben sin uten at en leder står og ser over ryggen.
#2. Velg riktig verktøy for jobben
Mange av de verktøyene som norske bedrifter bruker for «digital samhandling» ble laget og kjøpt i en tid før hybrid arbeidshverdag var en greie, og de gjenspeiler som regel måten man jobbet da alle var på kontoret.
I NAV har vi ikke ett verktøy «to rule them all», heller ikke ett verktøy for hele organisasjonen – nettopp fordi det er så forskjell mellom ulike behov i en stor organisasjon.
I utviklingsavdelingen benytter vi stort sett* Slack for den asynkrone diskusjonen, Zoom for møter i sanntid, Mural for whiteboards, noen bruker også Teams og andre bruker Huddle, noen bruker GitHub Projects mens andre bruker Trello eller JIRA.
(* men som sagt; teamene bestemmer hva som er riktig for dem)
I plattformteamet, som forøvrig er et distribuert team, har vi et fast møterom i Zoom som alle kobler seg på når de starter arbeidsdagen (uavhengig hvor de sitter). Her har teamet en lobby hvor alle samles og kan prate om løst og fast, i tillegg til flere grupperom som man kan hoppe ut og inn av ettersom hvem eller hva du jobber med.
Grupperommene får nye navn hver dag og første som kobler på får i oppgave å finne et tema og det er en god ice-breaker å gjette hva dagens tema er.
Nytt nasjonalt Security Champions-felleskap: - Vil hjelpe andre før de går i samme feller som oss
#3. Transparens bygger tillit
All informasjon må deles på steder der alle har tilgang til den. Hvis man legger opp til at noen typer informasjon er eksklusiv for de som er på kontoret, skaper man fort et A- og et B-lag og gir folk ulike muligheter til å delta og bidra.
FOMO er en bug, ikke en feature.
I NAV er det helt naturlig at IT-direktøren poster i #general hvilke saker som blir diskutert og besluttet i direktørmøtet slik at hele organisasjonen kan komme med sine synspunkter. Eller at NAV-direktør Hans Christian Holte kommenterer i #random om sin imponerende skitur på 19 timer og 55 minutter.
At alle ledd i organisasjonen er synlig digitalt og proaktivt deler hva de jobber med bygger tillit og samhold.
#4. Gode arenaer for faglig og sosialt påfyll
I tillegg til de utallige åpne Slack-kanalene hvor du kan prate om alt fra #golang til #agil_coaching har det vokst seg frem flere arenaer hvor du kan få faglig og sosialt påfyll.
Annenhver torsdag har vi fagtorsdag hvor siste halvdel av dagen kan brukes fritt til å jobbe med faglig påfyll. Vi har også tilfeldig kaffe hvor de som er med blir trukket ut annen hver uke til å ta en kaffe med en de kanskje ikke kjenner så godt.
De mest etablerte faggruppene som Security og Frontend har regelmessige meetups hvor de samles for å dele og diskutere siste nytt. Andre arenaer retter seg mer mot alle. For eksempel holder Delingsfredag og Teknisk Demo regelmessig presentasjon om ulike aspekter av arbeidet som pågår i NAV for de som er interessert.
For mer forseggjort redaksjonelt innhold har vi den interne podcasten “IT Simpelthen”.
«Vi har i dag syv ansatte som bor og jobber i andre byer enn Oslo.»
#5. Hele Norge som arbeidsplass
Arbeidshverdagen i NAV er hybrid. Det betyr at alle kan kombinere hjemmekontoret med arbeidsplassen inne på hovedkontoret i Oslo.
Høsten 2021 ansatte NAV IT utviklere utenfor Oslo under kampanjen “Vi utvikler i hele Norge”. Dette ble gjort både for å kunne utvide antallet potensielle kandidater og beholde kompetanse når ansatte velger å flytte ut av Oslo.
Vi har i dag syv ansatte som bor og jobber i andre byer enn Oslo. I tillegg til å bruker hjemmekontoret, er de knyttet til et NAV-kontor der hvor de bor.
Vi har gode erfaringer fra rekrutteringene og tilgangen til kompetente utviklere blir definitivt bedre når vi utvider søkeområdet til hele Norge.