Samla 200.000,- til Gaza på ett døgn: «Men tror det blir vanskeligere»

Erlend Schei sin Nerd Aid 9 gir pengene til Gaza. Spørsmålet er om givergleden i IT-bransjen er like stor som til Ukraina.

Erlend Schei jobber til daglig som utvikler i Oslo Origo, men har de siste åra kjørt Nerd Aid-innsamlinger til mange gode formål. Denne gangen er formålet Gaza, som kan vise seg å være mer krevende enn det forrige; Ukraina. 📸: Privat
Erlend Schei jobber til daglig som utvikler i Oslo Origo, men har de siste åra kjørt Nerd Aid-innsamlinger til mange gode formål. Denne gangen er formålet Gaza, som kan vise seg å være mer krevende enn det forrige; Ukraina. 📸: Privat Vis mer

– Jeg har i grunn lenge tenkt på å ha en ny Ukraina-runde, som en slags "moral support", forteller utvikler Erlend Schei i Oslo Origo.

Schei, gjennom sitt Nerd Aid-initiativ, samla inn over 9 millioner kroner til Ukraina etter Russlands invasjon i 2022. I tillegg til mange bidrag fra enkeltpersoner i teknologibransjen, bidro også mange IT-selskaper med masse penger.

– Men så ble etterhvert overgrepene i Midt-Østen drøyere og drøyere, og mer og mer uproporsjonale. Så det var etterhvert ikke så mye å lure på, sier han om formålet med den niende runda Nerd Aid-innsamling:

Gaza.

– Når historien skrives, og ungene spør, så vil jeg ikke være han som bare satt i sofaen og så på.

Vanskeligere enn Ukraina

Pengene fra Nerd Aid 9 går til Røde Kors sitt arbeid i Gaza, som siden Hamas sitt terrorangrep 7. oktober 2023 har vært under angrep fra Israel.

Spørsmålet er om bransjen er like interessert i å sende penger til Gaza som Ukraina. For samtidig som bevegelser som Tech mot folkemord har demonstrert utenfor både AI-konferanser og JavaZone, har flere vært stille:

– Tror du det kan bli vanskeligere å samle inn penger til Gaza enn Ukraina?

– Jeg tror definitivt det blir vanskeligere. Og det er det mange grunner til, svarer Schei.

150.000 kroner på et døgn

På skrivende tidspunkt, under et døgn etter lansering, har Nerd Aid 9 samla inn snart 200.000 kroner fra rundt 200 givere.

Men Schei ser altså for seg flere grunner til at målet på én million kroner kan være vanskeligere å nå enn tidligere:

  • For det første er Midt-Østen-konflikten mer kontroversiell enn for eksempel Russlands invasjon av Ukraina.
  • Det er trangere tider for både privatpersoner og selskaper i den norske IT-bransjen. Da det er sent på året kan det også være vanskelig for selskaper å sette av pengene.
  • Den humanitære krisa har allerede foregått en stund, som gjør at mange allerede har gitt sine bidrag.

– Det som taler for at dette kan fungere godt, er det uproporsjonale i styrkeforholdet, litt parallelt med situasjonen i Ukraina. Verden har vel knapt sett tilsvarende destruksjon siden bombene i 1945, mot et folk som ikke har noe sted å gjemme seg, sier Schei til kode24.

Palestinere ved et lik av en slektning, i ruinene av sine hjem, i Beit Lahia, nord på Gaza-stripa, 29. oktober i år. Bombeangrepet denne natta skal ha tatt livet av 55 mennesker. 📸: AFP / NTB
Palestinere ved et lik av en slektning, i ruinene av sine hjem, i Beit Lahia, nord på Gaza-stripa, 29. oktober i år. Bombeangrepet denne natta skal ha tatt livet av 55 mennesker. 📸: AFP / NTB Vis mer

Venter på selskapene

For selv om Gaza-saken kanskje ikke får like stor oppslutning som Ukraina, har altså mange i bransjen allerede gitt så det monner.

– Det skulle det ikke mer enn én enkel LinkedIn-post til før det krydde av både dollars og delinger, nerds og generelt bra folk, sier Schei, som foreløpig har fått det meste fra enkeltpersoner, ikke selskaper.

«IT-folket har nok et mye nærmere profesjonelt forhold til Ukraina. Den dimensjonen mister vi.»

– Hva forventer du av norske IT-selskaper i denne runda?

– IT-folket har nok et mye nærmere profesjonelt forhold til Ukraina. Den dimensjonen mister vi. Men følelsen i kommentarfeltet på aksjonen, og fra delingene på LinkedIn, er at empatien er så enorm med de som er ramma, at det kan kompensere noe. Og når folka i bedriftene gir, så blir det lagt merke til hos lederne i mange bedrifter, og de hiver seg på. Som i alle aksjonene så er det kombinasjonen av de nerdy donasjonene, all delingen, mengden folk og i hvilken grad bedriftene går inn som avgjør hvor lenge vi klarer å holde trykket og dermed hvor mye det ender på, tror Schei.

– Jeg har satt over jul og 3. januar som siste dag. Jeg får litt vondt i magen av å tenke på en million mennesker som har fått bomba husene sine uten noe sted å gjemme seg, mens jeg trykker i meg et ribbestykke for mye. Da er det ikke så vanskelig å slenge en slant i retning noen som trenger det temmelig mye mer enn meg. Eller dele aksjonen i sosiale medier med dine egne ord, som er vel så viktig.

💡 Oppdatering: Siden artikkelen ble skrevet har enkelte selskaper hevet seg på. Blant annet har Kodemaker donert 100.000 kroner.