I Trine Landøy sitt leserinnlegg i kode24 lister hun opp en rekke punkter som arbeidsgiver bør gjøre for å få de ansatte tilbake til kontoret.
Listen er fin, men den har noen punkter som kanskje legger listen noe høyt – litt avhengig av hva man legger i begrepet «oase», selvsagt.
Trine skjønner hvorfor du ikke vil tilbake på kontoret: - Clean desk policy, kødder du med meg?
Når det er sagt så deler vi ambisjonene i Landøys åtte punkter. I NOVA har vi brukt mye tid i samarbeid med ansatte på å finne vår oppskrift på hvordan våre nye kontorer skulle utformes for å være optimalt tilpasset våre verdier og måte å jobbe på.
Dette har gitt veldig gode resultater og våre kontorer er i dag fylt opp med mye aktivitet selv om mange også jobber hjemmefra når det passer seg slik.
Her er en konkret liste over våre viktigste tiltak som kanskje kan være til inspirasjon for andre:
#1: Tilrettelegge kontoret etter den nye normalen
Vi har organisert bygget i ulike soner designet for ulike situasjoner, og vi har lagt til rette for at sosiale aktiviteter, bistro og besøk til bygget i størst mulig grad legges til én av etasjene.
Bygget har en sosial sone for pauser og fritid, egne soner for samarbeid i prosjekt, stillesoner for konsentrasjon og drop-in soner for korte besøk og tilfeldige møter.
For det sistnevnte har våre mobile stilleromsbokser blitt tatt veldig godt imot av ansatte som bruker dem til alt fra enkle telefonsamtaler til videokonferanser med kunder og kollegaer som jobber hjemmefra. Vi har også økt møteromskapasiteten vesentlig slik at vi er i stand til å møte kravene som følger av å ha en distribuert organisasjon.
- Jeg tror kontoret spiller en like viktig rolle som før. Bare på en ny og litt annen måte
#2: Gi de ansatte gode grunner til å forlate hjemmekontoret
Kontoret skal ikke viske ut skillet mellom privatliv og jobb, likevel ønsker vi at ansatte skal få opplevelsen av at kontoret ikke nødvendigvis er en ren arbeidsplass.
Kontoret skal være mer enn bare gode arbeidsfasiliteter, det skal også ta hensyn til en travel hverdag og bidra til å begrense trykket fra tidsklemmen som mange opplever kan være en utfordring.
Rekker du ikke frokost eller trening på morgenen så kan du løse begge deler når du kommer til kontoret. Har du behov for å koble av så har vi et sosialt område med sofagrupper, spill og underholdning hvor det også er tilgjengelig snacks, frukt og drikke og hvor man kan samles sosialt etter endt arbeidsdag.
Vår ernæringsutdannede trivselsansvarlig lager dessuten næringsrike gode måltider som er langt bedre enn den de fleste klarer å mekke på hjemmekontoret.
«Kontoret skal ikke viske ut skillet mellom privatliv og jobb, likevel ønsker vi at ansatte skal få opplevelsen av at kontoret ikke nødvendigvis er en ren arbeidsplass.»
#3: Egne fasiliteter
Vi tror på å ha egne fasiliteter som vi ikke deler med andre, og at det bygger kultur og skaper grunnlag for vennskap og samhold på tvers av organisasjonen.
Derfor har vi eget kjøkken hvor ansatte i NOVA lager alle måltider, og et eget velutstyrt treningsrom med tilhørende garderobefasiliteter.
På kontoret skal du kunne arbeide konsentrert og målrettet og oppleve at det er rom for læring og faglig fokus, med du skal også kunne møte kollegaer og likesinnede ved kaffemaskinen, over lunsj i Bistroen, på trening eller over en runde sjakk.
#4: Beliggenhet
Det gir seg kanskje selv, men for oss er det viktig at det ikke skal være kronglete eller ta unødvendig lang tid å komme seg til og fra kontoret. Det kan være nok til at man tilbringer arbeidsdagen på hjemmekontor fremfor å ta turen inn til fellesskapet.
Derfor er sentral beliggenhet i forhold til et knutepunkt for kollektiv transport som det er lett for alle å pendle til og fra, uavhengig om man tar tog, trikk, bane eller buss, viktig.
Og for de som har anledning til å bruke sykkel så er det å ha en egen lukket sykkelparkering grunnleggende.
Bilparkering har vi valgt bort, men det har med våre krav til å drive mest mulig bærekraftig, og det opplever vi at alle ansatte setter pris på.
Jørgen har funnet den beste dagen å være på kontoret: - Du kan kode mer enn ti minutter sammenhengende!
#5: FOMO
Vi har nettopp arrangert en innflyttingsfestival for ansatte som har gått over en hel uke.
Tilbakemeldingene har vært veldig positive, og uttalelser som «ny rekord i dager borte fra hjemmekontor siden før pandemien», «gleder meg til å komme på kontoret hver dag, hjemmekontor kan ikke sammenlignes lenger» forteller oss at her har vi gjort noe riktig.
Det blir forhåpentligvis lenge til neste innflytningsfestival, da vi har tenkt å bli på Karl Johansgate en god stund, men kontoret vårt skal også være en arena for faglige og sosiale arrangementer. Vi har en ambisjon om at NOVA House skal være et levende og pulserende sted for ansatte, kunder og partnere.