Sånn koder du om 5 år, ifølge OpenAIs Sam Altman

Kubernetes i fly, simulert virkelighet, gamle arkademaskiner, AI, standup-matte, uunnværlige designverktøy og mye mer i ukens Lørdagsgodt!

Hver lørdag samler kode24-redaksjonen det morsomste og mest interessante vi har kommet over fra uka som gikk, i vår spalte Lørdagsgodt.

Sjekk hva vi har funnet til deg denne uken – og nyt de siste fridagene i påsken!

PS! Har du sett noe morsomt, interessant eller rart vi burde ta med i neste Lørdagsgodt? Tips oss!

Lever vi i en simulert virkelighet?

Ole Petter:

Om ikke du har noia nok over AI fra før, så kan du jo begynne å tenke over: Gjør det at OpenAI får til såpass bra videogenerering allerede nå, at sjansen er større for at vi alle lever i en simulert virkelighet, skapt tusen AI-generasjoner fram i tid?

Lex Fridman spurte OpenAIs Sam Altman, som begynner å bable i vei om kvadratrøtter og psykedelika. Magiske tider, dere.

Gammel arkademaskin blir som ny

Kurt:

Jeg elsket arkadehallene vi hadde på 80- og 90-tallet der jeg kunne spille bort alle ukepengene mine på gamle klassikere som Bomb Jack, Dig Dug, Pac Man, 1942 og Outrun. Av og til fylte vi lommene med mynter og tok toget inn til Oslo for å besøke RA4 like ved Klingenberg kino. Dette var den største spillehallen vi visste om, med to etasjer stappfulle av arkademaskiner. Jaja, jeg vet det finnes steder som Tilt som fortsatt har gamle arkadespill, men det blir ikke heeelt det samme.

Fyren bak YouTube-kanalen The 8-Bit Guy har planer om å åpne en diger arkadehall i Texas til sommeren. I videoen under kan du se han restaurere et Street Fighter II-kabinett fra 1991. Den ble som ny!

Apple kjøper AI fra Google?

Ole Petter:

Hvorfor kan man bli blåst i bakken av AI-er som ChatGPT og Copilot, men fortsatt slite med å få Siri på iPhone-en sin til å telle ned ti minutter?

Kanskje fordi Apple ble tatt på senga av hele AI-revolusjonen. Nå spekuleres det i om Apple kommer til å kjøpe AI fra Google, fordi de faktisk ikke har noe fornuftig å bringe til bordet sjælv. Og det er kanskje ikke så rart som det først høres ut.

Fargebilder fra innsiden av Hindenburg

Kurt:

Det å sveve stille og rolig avgårde i et luftskip virker som en utrolig behagelig måte å reise på, og var det nok også. Særlig fort gikk det ikke, luftskipet Hindenburg brukte godt over to dager på å krysse Atlanterhavet da det gikk i rute mellom Tyskland og Sør- og Nord-Amerika i perioden 1936-1937. Men den gangen krysset man gjerne Atlanterhavet med skip, som tok enda lenger tid.

Hvordan var det egentlig å være passasjer på luksus-luftskipet Hindenburg, før den katastrofale eksplosjonen i 1937? I videoen under kan du se fargelagte bilder fra innsiden av luftskipet – og få et inntrykk av hvordan både passasjerer og besetning hadde det ombord.

Selvfølgelig bruker jagerflyet Kubernetes!

Ole Petter:

Dette er ikke noe nytt, men sjælv ble jeg klar over nylig: At F-16 jagerfly kjører Kubernetes. Absurd, men sant, og kanskje ikke så absurd når man tenker litt på det, for hva er vel et moderne jagerfly om ikke en datamaskin med en soldat inni og bomber under.

Jeg er veldig takknemlig for at jeg ikke jobber som utvikler i jagerfly, merker jeg. Da måtte jeg kanskje faktisk endelig ha lært meg å skrive skikkelige tester, og sånt.

Designverktøy jeg ikke visste jeg trengte

Kurt:

Jeg synes noe av det vanskeligste med å lage nettsider er å finne lekre fargepaletter og lage UI-elementer som ser fantastiske ut. Selv om selve kodingen av og til kan være litt vrien også, så er design enda vanskeligere – i hvert fall for en som meg som ikke er designer.

Verktøy som gjør at jeg raskere kan bli ferdig med designet og komme igang med den morsomme kodingen er derfor alltid velkomne. YouTube-kanalen Josh tried coding har gått gjennom fire UI-designverktøy han ikke klarer seg uten. Det var noen fine der som jeg ikke har prøvd før:

Hvordan koder vi om fem år?

Ole Petter:

OK, et klipp til fra intervjuet til Lex Fridman med OpenAIs Sam Altman: For hvordan ser han for seg at vi programmerer om fem år? "Utelukkende i naturlig språk", skal vi tro han.

Og han har et poeng: På grunn av bedre verktøy og nye språk skriver de færreste lavnivå-kode i 2024, og på samme måte vil nye AI-verktøy ta programmeringen vår til et enda høyere nivå – helt opp til naturlig språk. Naturlig, nok, kanskje.

Rotér uten å rotere

Kurt:

Jeg visste ikke at "standup-matematiker" var et yrke. Ikke før jeg kom over den interessante og morsomme YouTube-kanalen Stand-up Maths fra Matt Parker.

Og man kan visst lære ganske mye av standup-matematikere også. I dette videoklippet forklarer Matt hvordan du kan få noe på skjermen til å se ut som om det er rotert, selv om det ikke er det. En teknikk som blant annet ble brukt i gamle Mario-spill:

Se, ingen kabler!

Ole Petter:

Ser du hva som er rart med denne PC-en? Ingen kabler! Det vil si: Ingen synlige kabler. Dette skal visst være den siste, heiteste trenden for PC-byggere, "zero cables", og det ser unektelig rimelig pent ut.

Bare synd jeg har blitt såpass gammal at det å ha en PC på pulten med glassvegg ikke helt er den store drømmen, lenger.