I fjor høst uttalte NAV-direktør Hans Christian Holte at NAV skulle være den ledende norske organisasjonen til å ta i bruk AI, og denne uken gikk digitaliseringsminister Karianne Tung ut og sa at 80 prosent av det offentlige skulle bruke AI.
I NAV har de tatt utfordringen på alvor.
Under AI+-konferansen i Halden denne uken fortalte leder for dataseksjonen i NAV IT, Cathrine Phil Lyngstad, at NAV allerede har kommet ganske langt i å finne ut hva de skal bruke AI til. Og ikke minst: Hva de ikke skal bruke det til.
– Forrige uke fikk NAV sin første offisielle AI-strategi, som er støttet av alle avdelinger i NAV, sa Lyngstad.
Lyngstad kunne fortelle at de har utforsket AI i mange år. I 2016 lanserte de en big data-lab, i 2017 en AI-lab, før man rundt 2018 begynte å diskutere hvordan man kunne skape verdi med AI.
NAVs fire AI-mål
Lyngstad var veldig klar på at bruk av AI i NAV krever ekstra forsiktighet, siden NAV ofte behandler svært sensitive persondata.
– Ansvarlig AI har vært viktig for oss. Det er også en viktig del av den nye strategien vår.
Hun viste blant annet til at NAV i august i fjor kom med en veileder for hvordan AI kan brukes på en ansvarlig måte, og at de har interne retningslinjer for AI-bruk.
– Vi diskuterte å forby generativ AI, men fant ut at det har vi ikke sjans til å gjøre. Så da vil vi heller redusere risikoen.
Lyngstad presenterte fire hovedmål i den nye AI-strategien – der alle handler om å gjøre livene bedre for både NAV-brukere og NAV-ansatte:
- «AI vil bidra til å få flere mennesker i arbeid»
- «AI vil bidra til raskere og mer korrekte beslutninger om ytelser fra NAV, og beslutninger som forstås av brukerne»
- «AI vil bidra til bedre inkludering og til å redusere utenforskap»
- «AI vil forenkle arbeidshverdagen til NAV-ansatte»
AI skal ikke ta beslutninger alene
Mange er bekymret for at AI kommer til å ta jobber fra mennesker. For en virksomhet som i praksis har som oppgave å få flere – ikke færre – mennesker i arbeid, er det naturlig nok viktig å være bevisst på hvordan AI påvirker dette.
– AI vil ikke ta jobbene fra NAV-ansatte. Det kan være noen få unntak, men generelt vil det bare gjøre arbeidsdagen til ansatte enklere, sa Lyngstad.
Og selv om NAV har ambisjoner om å bruke AI til veldig mye, er det én ting AI ikke skal brukes til – i hvert fall ikke på det nivået teknologien er nå:
– AI skal ikke brukes til å ta beslutninger om hvilke ytelser brukere skal få. Men vi tror det kan være veldig bra for beslutningsstøtte, sa Lyngstad.
Enklere å finne informasjon
NAVs utviklere har allerede flere konkrete AI-prosjekter på gang.
Ett av dem er å se på hvordan AI kan brukes for å redusere utenforskap og inkludere mennesker som kanskje i dag sliter med å finne frem i jungelen av informasjon og regler.
NAVs tester derfor ut å bruke AI til å finne frem i informasjon, hente frem relevante lenker til brukeren og oppsummere informasjonen for å gjøre den enklere å forstå.
– Det er nyttig, forståelig, og korrekt – mesteparten av tiden. Generativ AI er imponerende, men fortsatt ikke pålitelig, sa Lyngstad.
«Generativ AI er imponerende, men fortsatt ikke pålitelig.»
Datatilsynet sa nei
I ett av prosjektene så NAV på hvordan man kunne bruke AI til å hjelpe ansatte som jobber med å vurdere sykemeldinger. AI kunne blant annet brukes til å se hvem som har behov for oppfølging, og i tillegg kan løsningen brukes til å sikre at det ikke foregår ubevisst diskriminering av enkelte grupper brukere.
– En av utfordringene vi så var at vi ikke har lov til å teste og sjekke hvorvidt vi diskriminerer uføre, hvis vi ikke har informasjon om deres funksjonshemminger som en del av prosessen.
Datatilsynet konkluderte i januar 2022 med at NAV har lov til å bruke AI som beslutningsstøtte, men at det er usikkert om det vil være lovlig å bruke personopplysninger til å utvikle selve modellen.
– Vi ser også at standardene vi setter for AI er høyere enn for mennesker. Vi vet at mennesker gjør feil, men vi aksepterer ingen feil svar fra en maskin.