Når du blir spurt om å dele, enten det er en bloggpost eller presentasjon, dukker kanskje denne tanken opp:
“Hva har jeg egentlig å bidra med? Jeg har ingenting å dele som andre ikke allerede kan.”
Ofte undervurderer vi verdien av det vi gjør daglig, fordi det har blitt rutine eller du vet om noen som kan mer enn deg. Men det du ser som trivielt, kan være akkurat det som hjelper andre.
Det må ikke alltid være edelt gull du deler. Noen ganger er kråkesølv bra nok det også. I beste fall deler du noe som hjelper andre. I verste fall får du kritikk som lar deg forstå temaet bedre. Uansett er diskusjonen som følger noe du kan ta med videre, og hjelper deg å utvikle deg.
Før du blar nedover, ta en titt på Derek Sivers fine, korte video som sier dette på en fantastisk måte:
🤓 Finne nye ideer
Nå som vi er enige i at ideer kan være store og små, hvordan kommer vi i gang med å finne ideene?
For å kickstarte idegenereringen anbefaler jeg Lucy Bains mini-sesjon for å generere ideer. Her har hun samlet 12 spørsmål som gir fart på de små grå, som:
- “Hva bruker du relativt ofte, men ikke forstår helt?”
- “Hva skulle du ønske du kunne for ett år siden?”
- “Hva irriterer deg med arbeidet, og hvordan kunne du gjort det bedre?”
Åpne et tomt Word-ark, kopier inn spørsmålene og sett kjøkkenklokka på 30 minutter. Du vil bli overrasket av antall gullkorn du genererer.
Demoer, fagdager og hackathon holdt ikke – dette ble løsningen
⚡️ Ideer kan dukke opp når som helst
Å kickstarte idegenereringen er nyttig for å komme i gang, men ofte er det de spontane “AHA”-øyeblikkene i hverdagen som gir meg de beste ideene.
Det kan være etter en frustrerende debugging-sesjon hvor jeg endelig forstår noe jeg ikke visste før, eller etter sparring med en kollega som forteller om noe jeg ønsker å lære mer om.
For å ikke glemme alle ideene, har jeg lagd et system for å fange dem. I Notion har jeg en tavle bestående av fire kolonner: ide, disposisjon, førsteutkast og publisert:
Disse fire kolonnene er stadier av hvor langt jeg har kommet med en ide:
- Ide: En enkel arbeidstittel og noen stikkord om hva jeg kan skrive om.
- Disposisjon: Her begynner jeg å strukturere tankene mine. Hvorfor er dette viktig? Hva er hovedpoengene? Har jeg eksempler jeg kan bruke?
- Førsteutkast: Her svarer jeg spørsmålene fra disposisjonen til en sammenhengende tekst. Her blir det gjerne utkast2 og utkast3 før jeg er fornøyd.
- Publisert: Det siste steget er å dele det med andre. Ofte velger jeg bloggpost, men det kan likegodt være en presentasjon eller workshop.
For hvert ide-dokument har jeg en simpel mal, så jeg kan fylle ut idemyldring, disposisjon og førsteutkast:
💪 Fra utkast til deling
Jeg prøver å kaste alle ideer som pirrer nysgjerrigheten inn i tavla, men det vanskeligste steget er å gå fra utkast til deling.
Her syns jeg det hjelper å tenke på klassikeren, som du forhåpentligvis hører før hver Q&A-sesjon:
Om du i en forsamling har et spørsmål, kan du være sikker på at ti andre personer lurer på det samme spørsmålet.
Så om ti andre lurer på det samme, kanskje det du har på hjertet ikke er så åpenbart likevel? 💛