Analyseselskapet Gartner estimerer at 75 prosent av utviklere i store bedrifter innen 2028 vil bruke AI-baserte kodeassistenter, skriver The Register.
Tidlig i 2023 lå tallet på 10 prosent.
Ifølge en global undersøkelse Gartner gjorde i tredje kvartal 2023, har 63 prosent av bedrifter enten tatt i bruk AI-kodeassistenter, eller begynt testing eller utrulling av slike løsninger.
Men sjefene tror AI kommer til å gjøre utviklere mye mer effektive enn det utviklerne tror selv.
Urealistiske forventninger
Gartner-analytiker Philip Walsh sier til The Register at ledere ofte kan ha urealistiske forventninger til produktivitetsøkningen man vil få ved å ta i bruk AI-kodeassistenter.
De som lager kodeassistenter, som GitHub Copilot, hevder ofte at AI-assistenter kan øke produktiviteten til utviklerne med så mye som 50 prosent. IT-ledere tror ifølge Walsh at AI-kodegenerering dermed kan bli en "game changer" for programvareutvikling i sin bedrift.
En så stor produktivitetsøkning er imidlertid ikke i tråd med hva utvikler-team opplever i praksis.
Det viser seg nemlig at produktivitetsøkningen leverandørene av AI-assistenter viser til gjelder for ganske avgrensede oppgaver. Walsh nevner for eksempel én undersøkelse der et team skulle skrive en web-server i JavaScript, mens et annet team skulle gjøre det ved hjelp av AI-kodeverktøy.
Å teste slike oppgaver er imidlertid ikke representativt for hvor godt et verktøy er i praksis, siden det kan være temmelig mye treningsdata på nettet for disse oppgavene. Det er nemlig en type oppgaver som veldig mange har gjort før, med massevis av kodeeksempler å ta av.
Ber studenter holde seg unna Copilot
10 prosent bedring, ikke 50
– Samtidig så utgjør ikke koding i seg selv mesteparten av oppgavene i hele programvareutviklings-syklusen, sier Walsh.
Han viser til at programvareutvikling innebærer en masse ulike oppgaver, som planlegging, design, undersøkelser, skrive kode, testing, utrulling, konfigurasjon, overvåking og mye mer.
– Selv om du blir 50 prosent raskere på å utføre én oppgave, så vil det bare være 50 prosent av 20 prosent. Det betyr bare 10 prosent forbedring for hele syklusen, sa Walsh.
Det kommer ikke til å fungere at ledere sier at "nå skal vi øke produktiviteten med X prosent". Walsh oppfordrer utviklerteam til å heller prøve å styre forventningene til lederne.
– De kommer ikke til å høre det fra leverandørene.