Et pakkepostselskap i Storbritannia måtte skru av sin KI-drevne chatterobot da en bruker fikk den til å skrive dikt om selskapets elendige kundeservice.
– Det var en gang en chatbot med navn DPD, som var ubrukelig til å gi hjelp, skrev roboten til en kunde som hadde gitt opp å prøve å få hjelp fra den.
Delte dikt på X
I stedet ba ham roboten om å skrive et dikt om den dårlige chatrobot-tjenesten, og oppfordret den også til å banne.
– DPD var bortkastet tid, en kundes verste mareritt. En dag ble DPD endelig skrudd av og alle frydet seg. Endelig kunne de få den hjelpen de trengte, fra en ekte person som visste hva de drev med, fortsatte roboten.
Kunden la ut samtalen med chatteroboten på X/Twitter, og innlegget har blitt sett over 1 million ganger.
Parcel delivery firm DPD have replaced their customer service chat with an AI robot thing. It’s utterly useless at answering any queries, and when asked, it happily produced a poem about how terrible they are as a company. It also swore at me. 😂 pic.twitter.com/vjWlrIP3wn
— Ashley Beauchamp (@ashbeauchamp) January 18, 2024
"Oppstått en feil"
Selskapet DPD sier at de har brukt en KI-drevet chatterobot i flere år uten problemer, men at det hadde oppstått en feil etter en systemoppdatering.
– KI-funksjonen er deaktivert og blir oppdatert, sier selskapet i en uttalelse.