Spotify freder hjemmekontor: «De ansatte er ikke barn»

Spotify har ingen planer om å tvinge de ansatte tilbake hver dag, og lar de jobbe der de vil.

Spotify vil fortsette med hjemmekontor. 📸: Emmanuel Dunand / AFP / NTB
Spotify vil fortsette med hjemmekontor. 📸: Emmanuel Dunand / AFP / NTB Vis mer

Flere av de store teknologiselskapene har i det siste valgt å tvinge ansatte tilbake på kontoret, gjerne med den følgen at de mest produktive slutter.

Dette begrunnes gjerne med at produktiviteten skal bli så mye bedre når folk er på kontoret hele tiden.

Hos Spotify ser de derimot ingen grunn til å innføre et krav om daglig oppmøte på kontoret. De hevder hjemmekontoret ikke fører til noe fall i produktivitet.

"Ikke barn"

De ansatte hos Spotify har kunnet nyte godt av en "jobb fra hvor du vil"-politikk siden 2021.

Katarina Berg er HR-sjef i selskapet, og sier i et intervju med Digital Music News at «de ansatte er ikke barn».

Hun argumenterer med at så lenge selskaper bruker masse tid på å ansette voksne og ansvarlige kollegaer, så må de behandles som nettopp det.

Berg at hun forstår at noen selskaper velger å gå tilbake til det de kjenner, som er en hverdag der alle er på kontoret.

Samtidig poengterer hun at Spotify så langt ikke har sett noe behov for å innføre en slik praksis igjen.

– Ikke et sted du reiser til

Berg går langt i å antyde at Spotify sin praksis er det naturlig for selskaper som alltid har vært digitale.

– Vi er en forretning som har vært digital helt fra starten av, så hvorfor skulle ikke vi gi våre ansatte fleksibilitet og frihet? spør hun.

– Jobb er ikke et sted du reiser til, det er noe du gjør, fortsetter hun.

Spotify skal angivelig ikke ha merket noen endring i verken produktivitet eller effektivitet etter at de åpnet opp for at de ansatte kunne jobbe andre steder enn på de fysiske kontorene.

Det er likevel ingen hemmelighet at selskapet har slitt med å nå sine økonomiske mål, og de har selv påpekt at de har investert for offensivt. Dette har gitt utslag i flere runder med nedbemanning, som da de måtte si opp 1.500 ansatte i desember i fjor.

Vil forske på hjemmekontoret

Samtidig har også Spotify hørt bekymringene om mindre samarbeid og innovasjon fra hjemmekontoret.

De har derfor valgt å samarbeide med Handelshøgskolen i Stockholm, for å forske på hvordan hjemmekontor påvirker samarbeid og innovasjon.

Selv om Berg mener det er mer krevende å samarbeide digitalt og over nett, så er hun tydelig på at det ikke vil tvinge folk tilbake av den grunn.

Hun forklarer at de heller oppfordrer ansatte til å komme inn til kontoret for enkeltuker, som blir satt av til å jobbe fokusert med felles prosjekter og strategi.