Startet AI-bedrift før de var ferdige med studiene – fikk millionstøtte

De tre gründerne bak CognitionHub mener deres chatbot kan gjøre ting andre ikke kan.

Jørgen Vartdal Halse (CEO), Øyvind Monsen (CTO) og Jens Kristoffersen (COO) i CognitionHub. 📸: Kurt Lekanger
Jørgen Vartdal Halse (CEO), Øyvind Monsen (CTO) og Jens Kristoffersen (COO) i CognitionHub. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

– Idéen startet siste år på studiet, mens alle gikk på datateknologi-studiet på NTNU, forteller Jørgen Vartdal Halse, CEO i CognitionHub.

Sammen med to av sine studiekamerater – teknologisjef (CTO) Øyvind Monsen og COO Jens Kristoffersen – har han laget en ny AI-basert chatbot-løsning, Mimir.

Etter iherdig jobbing det siste året av datateknologi-masteren, kom løsningen på lufta nå i sommer.

– Vi prøvde å ikke glemme masteren helt, ler Øyvind Monsen.

Det er ikke akkurat mangel på såkalte AI-chatboter, men de tre gründerne mener deres chatbot kan gjøre en del ting andre chatboter ikke kan.

Og med de første kundene på plass, og én million kroner i støtte gjennom Innovasjon Norges såkalt STUD-ENT-program mener de tre å være i rute til å kunne bli lønnsomme allerede i løpet av året.

Snakker med nettbutikken

Kort fortalt er Mimir en AI-chatbot for automatisering av kundeservice. Chatboten bygger i likhet med mange andre AI-chatboter på GPT-modeller (Generative Pre-Trained Transformers), altså den varianten av store språkmodeller (LLM-er) som har blitt så populære de siste årene.

Løsningen er beregnet på nettbutikker og blir integrert med de ulike systemene nettbutikkene bruker, som Shopify og Woocommerce. I tillegg snakker den med ulike lagersystemer, leveringsløsninger, og så videre.

– Mye av det vi bygger er å hente ut relevant informasjon om produkter, og det å kunne gjøre handlinger. Vi tar språkmodellene og bygger systemene rundt som kobler seg til systemene, forklarer Jens Kristoffersen.

Det betyr at brukere skal kunne spørre om produkter i nettbutikken, få hjelp til å velge riktig produkt, hvordan bruke et produkt, eller kanskje å kansellere eller endre order.

Alt mennesker på kundeservice har tilgang til av informasjon, skal Mimir også ha tilgang til.

CognitionHub har kontor hos Gründergarasjen like ved Bislett i Oslo. 📸: Kurt Lekanger
CognitionHub har kontor hos Gründergarasjen like ved Bislett i Oslo. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Testet med pilotkunder

Da de tre studentene holdt på med siste år av masterstudiet på NTNU, visste de at de ville bygge noe med AI – men ikke helt hva.

Derfor hadde de intervjuer med både nettbutikker og andre bransjer for å avdekke behov før de begynte å jobbe med den tekniske løsningen.

– Vi ville sjekke at det var et marked først, så vi ikke trengte å bruke tid på å kode noe som var unyttig, sier Jørgen Vartdal Halse.

Etter å ha fått pilotkunder på plass begynte de tre jobben med å finne ut hva som var mulig å automatisere. Målet med piloten var å finne ut om de kunne lage noe som var bedre enn det butikkene hadde fra før.

«Vi ville sjekke at det var et marked først, så vi ikke trengte å bruke tid på å kode noe som var unyttig.»
Bikeshop var en av de første pilotkundene.
Bikeshop var en av de første pilotkundene. Vis mer

– Alle ville automatisere kundeservice, men så at det de kunne velge var for dårlig. De ville sjekke om vi hadde rett i at vi kunne løse det på en bedre måte, sier Vartdal Halse.

Pilotkundene har vært med på å utvikle løsningen sammen med dem. En av de første pilotene var Bikeshop, som er Norges største sykkelbutikk. Disse har nå tatt Mimir i bruk på sine nettsider, der kundene kan spørre om alt mulig om vareutvalget, be om råd eller få hjelp med bestillinger, eller annen support.

– Når man starter bedrift som student vet man ikke helt hva markedet vil ha, så det var deilig å ha med seg noen med erfaring, sier Kristoffersen.

Python, Next.js og Azure

De tre gründerne vil ikke avsløre alle hemmelighetene til AI-boten.

– Men det er ikke bare en tynn wrapper av ChatGPT som skal til. Mye av "the secret sauce" ligger i systemene rundt og kombinasjonen av modeller, sier Monsen.

Som så mange andre bruker de i dag OpenAIs modeller, men er ikke låst til denne. Det er lett å bytte modell, men det er ikke noe man kan gjøre uten videre uten grundig testing. Man kan nemlig ikke forvente at én modell oppfører seg på samme måte som en annen. For eksempel må måten man prompter modellene på tilpasses, forteller gründerne.

Ekte programmering? På pulten til Øyvind Monsen finner vi et ZSA Moonlander Mark I-tastatur uten påtrykte bokstaver. 📸: Kurt Lekanger
Ekte programmering? På pulten til Øyvind Monsen finner vi et ZSA Moonlander Mark I-tastatur uten påtrykte bokstaver. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

– Ellers bruker vi Python i backend og Next.js på dashbordet. Alt sammen kjøres i Azure. Da kan vi kjøre alt i EU også, som er viktig for å kunne holde oss innenfor GDPR. Da kan vi garantere for databruken på en god måte, sier Monsen.

For å effektivisere kodingen er de tre ivrige brukere av å bruke AI-verktøy selv:

Alle bruker Cursor, en VS Code-fork med AI innebygget i editoren, i tillegg til Warp, en Rust-basert terminal med innebygget AI, samt Lazygit.

Mange konkurrenter

– Det er vel mange konkurrenter i dette markedet, hvem er de største?

– Det kommer noen småaktører her og der, men de største konkurrentene er kanskje internasjonale helpdesksystemer som begynner å leke med chatboter og automasjon, sier Jørgen Vartdal Halse.

– Men vi tror forskjellen er at vi er dypere integrert, og har tilgang på mer informasjon og flere verktøy. Dermed kan vi løse flere problemer, fortsetter han.

«Det er fint å være nyutdannet i startup, vi er vant til dårlige kår og å leve på dårlig kaffe.»

Planen nå er å bygge videre på løsningen og få flere kunder. Med pengestøtten fra Innovasjon Norge og noen kunder, har de nok kapital til å kunne drive en stund. Og er på god vei til å bli lønnsomme, mener de.

– Det er fint å være nyutdannet i startup, vi er vant til dårlige kår og å leve på dårlig kaffe, ler Monsen.