Hver lørdag samler kode24-redaksjonen det morsomste og mest interessante vi har kommet over fra uka som gikk, i vår spalte Lørdagsgodt.
Her er noe av det vi fant denne uken – god helg!
PS! Har du sett noe morsomt, interessant eller rart vi burde ta med i neste Lørdagsgodt? Tips oss!
State of HTML
Jørgen:
State of HTML er her, en undersøkelse jeg overhodet ikke har fått med meg, som nå legger frem interessante resultater. Bruker vi webkomponenter? Er vi opptatt av tilgjengelighet? Og ikke minst, hvilke retro-elementer har vi brukt?
Alle resultatene finner du her:
Og er du ekstra interessert i om folk kjenner til gamle HTML-tagger, så kan du hoppe rett til seksjonen "blast from the past!" her:
Noen som husker Forth?
Kurt:
Jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket over å finne ut at det 67 år gamle programmeringsspråket Fortran fortsatt er veldig mye brukt i enkelte miljøer, blant annet hos Metereologisk institutt.
Det minnet meg om at jeg for 37 år siden drev og knotet med Forth på min gamle Commodore 64. Et språk som til tross for navnelikheten er temmelig annerledes enn Fortran, og har en ganske merkelig syntaks. Så jeg måtte selvfølgelig søke etter Forth og C64 på YouTube, og kom over denne interessante videoen om hvordan både spill til C64 og nyere spillkonsoller som Nintendo Switch har blitt laget med Forth.
Sjekk ut Forth på Commodore 64!
GPT-4o mot Google I/O
Ole Petter:
Denne uka hadde både OpenAI og Google sine... ja, hva heter det nå egentlig, pressekonferanser? Presentasjoner av nyheter, i alle fall. Og alt handla såklart om AI.
Men hvem vant? Fireship gjør opp regnskapet!
Jeg har oppdaget en ny podcast!
Kurt:
Jeg regner med at alle leserne våre allerede hører på kode24-timen. Derfor blir ingen av oss i redaksjonen blir sure om dere skulle finne på å høre på noen konkurrerende podcaster.
Nylig oppdaget jeg en veldig bra utviklerpodcast på svensk – nemlig Kompilator. Den handler om alt mulig innenfor utvikling, åpen kildekode og teknologi – og innimellom har de også litt retro-stoff.
Som i en av de siste podcastene der de snakket med en som heter Mårten Rånge om demoscenen på 90-tallet. Og ikke minst hvordan han nå lager imponerende demoer i Windows som tar bare 4096 bytes! Mårten har til og med laget et rammeverk som gjør at hvem som helst med litt C++-kunnskap kan lage sine egne 4K-demoer. Du må nemlig ha noen triks i ermet for å få den under 4K – normalt blir selv "Hello, world" vesentlig større som Windows-program.
For lite Ringenes Herre-prat i det siste!
Ole Petter:
Etter at Mattis slutta, har Ringenes Herre-praten her på kode24-kontoret gått drastisk ned. Men nå veit jeg i alle fall hva jeg skal gi Mattis i julegave, hvis jeg hadde gitt han julegaver, og hvis jeg tjente like mye som en masterutdanna IT-arkitekt med 30 års erfaring: Legos nye Barad-Dur-modell.
Altså, jeg fatter ikke hvem som i det hele tatt har plass til å HA disse modellene i hjemmet sitt. Men kanskje kontoret ditt har plass?
Lag din egen kamerasensor
Kurt:
Hvordan virker egentlig bildesensoren som sitter i kameraet eller mobilkameraet ditt? Og kan du lage en selv?
I denne videoen får du vite at det slettes ikke er umulig å lage sin egen fotosensitive bildebrikke basert på halvlederteknologi. Slik at neste gang noen spør "hva slags kamera er det?", så kan du svare "det har jeg laget selv!".
Dessverre er det veldig komplisert og du trenger en masse utstyr som vi mistenker koster en haug med penger. Men videoen er i det minste både interessant og lærerik!
Strålesporings-mysteriet løst (?)
Ole Petter:
Har du spilt et dataspill de siste 10 åra, har du hørt om den hellige gralen RAY TRACING. Eller strålesporing, som noen av de strenge norske journalistene kaller det. Men hva eeer ray tracing, egentlig? Kan det virkelig stemme at hver eneste lysstråle, hvert eneste foton, spores, med 60 bilder i sekundet?
Tja, det veit jeg snart mer om, etter jeg har sett den siste Computerphile-videoen.